Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRiis-Johansen, Marit Olave
dc.contributor.authorLangeland, Christine
dc.date.accessioned2023-02-07T18:19:12Z
dc.date.available2023-02-07T18:19:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:118957862:46706103
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3049054
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke og etablere kunnskap om skrivedidaktikken i utvalgte læreverk. Undersøkelsen motiveres av forskning som viser en endring i skriveopplæringen. Denne endringen innebærer en helhetlig tilnærming til den første skriveopplæringen med et funksjonelt og formålsrettet perspektiv. Med bakgrunn i forskningsbaserte anbefalinger, samt tekst- og innholdsanalyse som forskningsdesign, undersøker jeg hva utvalgte læreverk uttrykker om bokstavinnlæring, skriving, lesing og tekstskaping. Jeg undersøker spesifikt skriveoppgavenes læringsmål og hvordan skriveoppgavene formuleres med tanke på å posisjonere elevene som funksjonelle skrivere i begynneropplæringen. Datamaterialet består av læreverket Salto (Fjeld et al., 2019a;2019b;2020) og Ordriket (Bjerke et al., 2020a;2020b;2021). Læreverkene er de nyeste utgivelsene og reklamerer for å samsvare med fagfornyelsen og Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Analysemetoden baserer seg på nærlesing, koding og kategorisering av skriveoppgavene, samt kvalitativ analyse av de skriveoppgavene som defineres som funksjonelle. Jeg har prøvd å definere hva som utgjør en funksjonell skriveoppgave og i hvor stor grad læreverkene fremmer oppgavetypene. Jeg håper at en slik lærebokanalyse kan bidra med kunnskap og informasjon om skrivedidaktikken som fremmes i læreverkene. Samtidig håper jeg studien bidrar til at lærere og lærebokforfattere reflekterer rundt elevenes utvikling av skriveferdigheter og hvordan en kan legge til rette for en helhetlig tilnærming til skriveopplæringen gjennom skriveoppgavenes innhold, form og funksjon. Tidligere forskning (se for eksempel Gerde et al., 2012; Johansen & Bjerke, 2020) indikerer at de laveste trinnene konsentrerer seg om å lære bokstaver, ikke om hvordan skriving kan brukes. Til tross for læreverkenes gode kvaliteter, bekrefter den komplette analysen av datamaterialet at læreverkene i seg selv ikke bryter med denne tendensen. Arbeidsbøkene til elevene er ikke tilstrekkelig grunnlag for læreren som streber etter å undervise med utgangspunkt i en helhetlig tilnærming til skriveopplæringen.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate and establish knowledge about the didactics of writing in selected textbooks. The survey is motivated by research that shows a change in writing education. This change involves a comprehensive approach to the first writing instruction with a functional and purpose-oriented perspective. I examine what selected textbooks express about learning letters, writing, reading and text production. I specifically investigate the purpose of the writing tasks and how the writing tasks are formulated with a view to positioning the students as functional writers. The data material consists of the textbook Salto (Fjeld et al., 2019a;2019b;2020) and Ordriket (Bjerke et al., 2020a;2020b;2021). The textbooks are the most recent publications and advertise to be in line with the curriculum of 2020. The method is based on coding and categorization of the writing tasks, as well as qualitative analysis of the writing tasks that are defined as functional. I have tried to define what constitutes a functional writing task and to what extent the textbooks promote functional writing assignments. I hope that the analysis can contribute knowledge and information about the didactics of writing promoted in the textbooks. At the same time, I hope the study contributes to teachers and textbook authors reflecting on the students' development of writing skills and how to facilitate a comprehensive approach to writing education through the content, form and function of the writing assignments. Previous research (see for example Gerde et al., 2012; Johansen & Bjerke, 2020) indicates that the lowest stages concentrate on learning letters, not on how writing can be used. Despite the textbooks' good qualities, the complete analysis of the data material confirms that the textbooks themselves do not break with this tendency. The workbooks for the students are not a sufficient basis for the teacher who strives to teach based on a comprehensive approach to writing instruction.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSlagside i skrivedidaktikken? En læreverkanalyse om de yngste elevenes skriveoppgaver.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel