Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlomsten, Anne Torhild
dc.contributor.authorRøst, Svein Jørgen
dc.date.accessioned2023-02-03T18:19:40Z
dc.date.available2023-02-03T18:19:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:118881042:44838611
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048410
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFrafall i videregående skole, at mange elever som begynner på videregående skole ikke fullfører denne utdanningen, har vært en bekymring over mange år. Denne studien retter oppmerksomheten mot elever som går i videregående skole – mot deres tanker eller ønske om å avslutte videregående skole, hvordan de trives på skolen og hvordan de opplever skolearbeidet. Det kan være mange grunner til at elever faller ut av videregående skole. Den overordnede problemstillingen for denne undersøkelsen, var i hvilken grad tre sentrale motivasjonsteoretiske perspektiver/teorier kunne kaste lys over elevenes tanker om å avslutte videregående skole. De tre teoretiske perspektivene som ble valgt, er «sosial kognitiv teori», «teori om forventninger og verdier» og «teori om sosial tilhørighet og sosial støtte». På grunnlag av disse teoretiske perspektivene ble det utviklet flere forskingsspørsmål og hypoteser. De teoretiske perspektivene ga også grunnlag for utvikling av skalaer for måling av sentrale begreper. Sosial kognitiv teori ga utgangspunkt for tre skalaer: mestringsforventning (forventning om å mestre videregående skole), selvregulering knyttet til skolearbeidet og «outcome expectancy» (forventningen om å fullføre videregående skole). Teori om forventninger og verdier ga utgangspunkt for å utvikle tre skalaer for måling av elevenes oppfatning av verdien av skolearbeidet: interesseverdi, nytteverdi og kostnad (en negativ verdi). De sosiale perspektivene ga også utgangspunkt for tre skalaer: venner på skolen, støttende lærere, og medelevenes holdninger til skolearbeidet. Undersøkelsen ble designet som en digital survey. Deltakerne var 454 elever på tre videregående skoler. Dataene ble analysert ved bruk av SPSS. Det ble først gjennomført en rekke faktoranalyser for å teste de ulike skalaene. Skalaene ble også testet ved bruk av Cronbachs alpha. Disse testene viste at skalaene hadde god indre konsistens. Deretter ble det gjennomført en rekke regresjonsanalyser. Hensikten med regresjonsanalysene var å undersøke i hvilken grad trivsel på skolen, følelse av utmattelse av skolearbeidet og tanker om å slutte ble predikert av de teoretiske perspektivene. Analysene indikerte at alle de tre teoretiske perspektivene som ble lagt til grunn for undersøkelsen kan bidra til å forklare elevenes trivsel og ønske om å slutte, mens utmattelse først og fremst ble predikert av opplevde kostnader ved skolearbeidet. Det ble også funnet forskjeller mellom gutter og jenter og mellom elever på studieforberedende og yrkesfaglig linje.
dc.description.abstractDropout in upper secondary school, the fact that many students who start upper secondary school do not complete this education, has been a concern for many years. This study focuses on students who are in upper secondary school – on their thoughts or wishes about finishing upper secondary school, how they enjoy school and how they experience schoolwork. The overarching issue for this investigation was the extent to which three central motivational theoretical perspectives/theories could shed light on the students’ thoughts about finishing upper secondary school. The three theoretical perspectives that were chosen are “social cognitive theory”, “expectancy value theory” and “theory of social belonging and social support”. Based on these theoretical perspectives, several research questions and hypotheses were developed. The theoretical perspectives also provided a basis for the development of scale for measuring key concepts. Social cognitive theory provided the starting point for three scales: mastery expectation (expectation to master upper secondary school), outcome expectancy and self-regulation related to schoolwork. The theory of expectations and values provided the starting point for developing three scales of measuring the pupils’ perception of value of schoolwork: interest value, utility value and cost (a negative value). The social perspectives also provided the starting point for three scales: friends at school, supportive teachers, and fellow pupils’ attitudes to schoolwork. The survey was designed as a digital survey. The participants were 454 students at three upper secondary schools. The data were analyzed using SPSS. A number of factor analyzes were first carried out to test the various scales. The scales were also tested using Cronbach’s alpha. These tests showed that the scales had good internal consistency. A series of regression analyzes were then carried out. The purpose of the regression analyzes was to investigate the extent to which well-being at school, feelings of exhaustion from schoolwork, and thoughts of quitting were predicted by the theoretical perspectives. The analyzes indicated that all three theoretical perspectives that were used as a basis for the investigation can help to explain the students’ well-being and desire to quit, while exhaustion was primarily predicted by perceived costs of schoolwork. Difference was also found between boys and girls and between students on study preparation and vocational tracks.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevenes opplevelse av videregående skole og tanker om å avslutte videregående utdanning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel