Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEmblemsvåg, Jan
dc.contributor.authorAlex, Aron
dc.date.accessioned2023-02-02T18:19:23Z
dc.date.available2023-02-02T18:19:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:131835269:133370709
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048105
dc.description.abstractKlimaendringer er i ferd med å bli et alvorlig problem for kloden og verdensnasjoner har derfor kommet til felles enighet om å redusere klimagassutslipp for å begrense global oppvarming. Avtalen er nå kjent som Parisavtalen, og har vært toneangivende for miljøreguleringer som har tiltrådt i etterkant av avtalen. Sjøtransport står for omtrent 2% av alt utslippstall og har derfor fått oppmerksomhet fra myndighetsorganene. Den Internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har besluttet å innføre en ny regulering for internasjonal sjøfart for å begrense karbonintensiteten fra sjøgående fartøy. Denne reguleringen er Carbon Intensity Indicator (CII), og skal sørge for å redusere karbonintensiteten fra sjøtransporten med 40% innen 2030. 35% av verdensflåten er under kravene som tiltrer fra 2023, og kravene strammes for hvert år. Det er usikkerhet rundt hvordan skipene skal oppnå compliance med de krav som stilles ettersom det finnes mange alternativer, men hvor realistiske og aktuelle de ulike løsningene er, er mer usikkert. Jeg har derfor valgt å kartlegge hvilke løsninger som er realistiske og aktuelle for implementering, og vurdere hvordan det vil påvirke operasjonen til selskapene. Det er også blitt gjort avgrensninger i oppgaven til drybulk / General Cargo, med noen utvalgte alternativer. De alternativene som er blitt vurdert i rapporten går under de to hovedkategoriene Vessel and Fleet Operations og Vessel Retrofits, samt Alternative fuel. De alternativene under kategorien Vessel and Fleet Operations er følgende: Weather Routing System, Just-in-Time Arrival, Speed Management og Hull & Propeller Cleaning (Shipshave). Under Vessel Retrofits og Alternative Fuel er det blitt valgt følgende: Carbon Capture & Storage, FuelOpt, Bulbous Bow, Mewis Duct, Propeller Boss Cap og Biofuel. Selskapene G3 – G2 Ocean, Grieg Maritime Group og GearBulk har blitt benyttet som case, hvor G2 har vært hovedfokuset da det er operatøren. Rapporten har blitt utført gjennom litteratursøk og intervjuer med aktuelle personer både internt i G3, og også eksterne parter. Resultatet av forskningen viser at Just-in-Time Arrival og Carbon Capture & Storage er to alternativer som har veldig stort potensiale, men grunnet manglende teknologimodenhet er ikke disse alternativene aktuelt for CII. I hvert fall ikke de første årene CII tiltrer. Alternativene WRS, Shipshave, Speed Management, Biofuel og Retrofits er alternativer som vil gi positiv effekt på CII-verdien. Noen av alternativene, som WRS, Shipshave og Retrofits vil gi en positiv effekt på selskapenes operasjon, mens andre kan gi en negativ effekt på operasjonen og forretningen. Blant dem, speed management. Det er også blitt tatt høyde for om CII er en fornuftig regulering som er praktisk gjennomførbart med bakgrunn i de nevnte alternativene. Rapporten har konkludert med at CII må forbedres og ta hensyn til praktiske utfordringer som selskapene møter på, og må endre på svakhetene ved beregningsmetoden som blir benyttet for CII-ratingen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleCarbon Intensity Indicator
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel