Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJenssen, Lars Christian
dc.contributor.authorJamtøy, Vibeke
dc.date.accessioned2023-01-31T18:21:01Z
dc.date.available2023-01-31T18:21:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:126045007:3505492
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047596
dc.description.abstractDen digitale tilgjengeliggjøring av vår felles kulturarv er en viktig samfunnsoppgave for arkiv-sektoren, da alle i samfunnet skal ha muligheten til å ta del i dette materialet. Det er derfor avgjørende at nettsidene disse kildene publiserer på er utformet på en slik måte at alle brukere enkelt kan finne frem til og forstå det materialet som befinner seg her. I denne forbindelse har jeg ønsket å se nærmere på brukervennligheten til Digitalarkivet.no. Problemstillingen til min oppgave lyder som følger: Hvilke(n) brukergruppe(r) er Digitalarkivet.no i hovedsak tilrettelagt for, og hvem er i mindre grad inkludert? Ut ifra denne problemstillingen har jeg gjort en kvalitativ dokumentanalyse av tidligere brukerundersøkelser av Digitalarkivet.no. Her har jeg sett på om nettsiden har en universell utforming slik at den er tilpasset de fleste brukere, eller om denne mangler. Denne analysedelen har fått overskriften: Manglende universell utforming. Videre har de neste analysedelene fått overskriftene: En dårlig holdning, Mannsdominert, Arkivfaglig forhåndskompetanse og Eldre brukere, noe som gir en pekepinn på min konklusjon av oppgaven: nemlig at nettsiden ikke har en utforming som er tilpasset de fleste brukergrupper, og at det er en imaginær bruker uten problemer med å orientere seg og forstå innholdet på siden som passer best inn i brukerrollen. Når dette er sagt er det ikke slik at Arkivverket ikke jobber med å få på plass en forbedret Digitalarkivet.no som flere kan benytte seg av. I skrivende stund har Digitalarkivet.no en ny søkemotor på trappene som skal være enklere å ta i bruk for de fleste.
dc.description.abstractThe digital availability of our shared cultural heritage is an important societal task for the archive sector, as everyone in society must have the opportunity to take part in this material. It is therefore crucial that the websites these sources publish on are designed in such a way that all users can easily find and understand the material found here. In this connection, I wanted to take a closer look at the user-friendliness of Digitalarkivet.no. The problem statement for my thesis reads as follows: Which user group(s) is Digitalarkivet.no mainly designed for, and who is included to a lesser extent? Based on this problem, I have carried out a qualitative document analysis of previous user surveys of Digitalarkivet.no. Here I have looked at whether the website has a universal design so that it is adapted to most users, or whether this is missing. This part of the analysis has been given the title: Lack of universal design. Furthermore, the next parts of the analysis have been given the headings: A bad attitude, Male-dominated, Archival prior competence and Older users, which gives a clue to my conclusion of the thesis: namely that the website does not have a design that is adapted to most user groups, and that it is a imaginary user without problems in orienting himself and understanding the content of the page that best fits the user role. Having this said, it is not the case that the National Archives is not working to put in place an improved Digitalarkivet.no that more people can use. At the time of writing, Digitalarkivet.no has a new search engine on the way which should be easier for most people to use.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital tilgjengeliggjøring av arkiv - brukervennligheten i Digitalarkivet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel