Show simple item record

dc.contributor.advisorNormann, Anita
dc.contributor.authorLangfjæran, Karen
dc.date.accessioned2023-01-31T18:20:56Z
dc.date.available2023-01-31T18:20:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:127266966:16474214
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047592
dc.description.abstractMed den nye læreplanen, LK20, er det innført én karakter i stedet for to i engelskfaget på ungdomsskolen. Dette gjenspeiler en forflytning av fokus fra muntlig og skriftlig vurdering til å vurdere samlet kompetanse. Denne nye endringen i engelskfaget innføres uten foregående prøveprosjekt og introduseres uten sentralgitte retningslinjer eller fagspesifikt støttemateriell utover kjennetegn på måloppnåelse. Denne studien undersøker fire læreres erfaringer mens de iverksetter endringen i praksis, skoleåret 2021/22, for å bidra til innsikt i hvordan reduksjonen i antall karakterer omsettes til handling på det lokale nivået. Dette er en kvalitativ studie med et longitudinalt forskningsdesign, og datamaterialet består av transkripsjoner av elleve semistrukturerte intervju med fire lærere. Intervjuene er gjennomført på tre tidspunkt i løpet av skoleåret 2021/22 for å få tilgang til refleksjoner mens erfaringene er ferske. Første intervju etablerte forventninger, mens andre og tredje runde ble gjennomført kort tid etter terminvurdering i januar og juni. Denne studiens fokus er de kvalitative dataene, men disse er satt i et bredere kontekstuelt perspektiv ved å legge til et kvantitativt element. Hensikten med dette er ikke å generalisere, men spørreskjemadataene fra 115 engelsklærere i ungdomsskolen bidrar som et nyttig komplement for å forstå læreres erfaringer med dette nye fenomenet. Den kvalitative analysen førte til utviklingen av tre tema, som dekker vurdering av samlet kompetanse, konsekvenser for karaktersetting og motivasjon og innvirkning på undervisnings- og vurderingspraksis, kollegialt samarbeid og syn på engelskfaget. De kvalitative dataene gir indikasjon på et behov for tydeligere retningslinjer for hvordan lærere skal vurdere samlet kompetanse i engelskfaget og for vurdering av mer komplekse vurderingstilfeller, hvor elever viser inkonsistent kompetansenivå. Respondentene viser til flere utfordringer knyttet til validitet og reliabilitet med ny vurderingsordning, som demonstrerer kompleksiteten i overgangen til én karakter med få retningslinjer. Helhetlig opplevde lærerne få utfordringer knyttet til vurdering av majoriteten av elevene, men de hadde også erfaringer hvor karaktersetting var mer komplisert. Videre antyder funnene at endringen har fordeler og ulemper for ulike elever. Lærerne erfarte at én karakter er positivt for elever som står i fare for å ikke få karakter eller som viser generelt lavere kompetanse, men at det også kan føre til færre seksere. Oppfatningen fra intervjuene er at elever som viser spesielt god kompetanse i et område kunne opplevd mer motivasjon og fått en mer sannferdig vurdering med to karakterer. Studien utdyper og diskuterer funnene med et mål om å gi en grundig fremstilling av lærernes erfaringer i overgangen fra to karakterer til én i engelskfaget.
dc.description.abstractAs part of the introduction of the LK20 curriculum, Lower Secondary English teachers now provide one grade rather than two, reflecting a move from grading oral and written performance to assessing overall competence. This newly introduced change to assessment in the English subject is preceded by no trial project, and is introduced without centrally provided, subject-specific support or guidance beyond the characteristics of goal achievement. This study examines the experiences of four teachers navigating this curriculum change in the 2021/22 school year to provide insights into how the reduction in number of grades translates to the local level of implementation. This is a qualitative study employing a longitudinal design, and the data material consists of the transcripts of 11 semi-structured interviews with four teachers, conducted at three different points in time during the 2021/22 school year to access reflections in real-time, first to establish expectations and again soon after term grading in January and June. The focus of this study is the qualitative data, but a quantitative element has been added to provide context and gain a broader perspective on certain aspects of the change. While the aim is not to generalise, the questionnaire data from 115 Lower Secondary English teachers provide a helpful complement to understand the experiences of teachers with regards to this recent phenomenon. The qualitative analysis led to the development of three themes covering assessment of overall competence, consequences on grading and motivation, and impact on teaching and assessment practice, collegial collaboration, and subject view. The qualitative findings indicate a need for guidelines on how to assess overall competence in the English subject and for grading more complex cases where pupils demonstrate incoherent competence. The respondents raised several validity and reliability concerns, demonstrating the complexity of transitioning with few guidelines. Overall, the teachers experienced few challenges relating to grading for the majority of pupils, but they also detailed instances where grading was not straight-forward. Furthermore, findings suggest that the change has advantages and disadvantages for different pupils. The teachers experienced that one grade is positive for pupils at risk of not receiving a grade or demonstrating generally lower competence levels, but that the change could also lead to fewer pupils receiving the grade 6. The findings further indicate that those who show significantly higher competence in one component could experience higher motivation and receive a more truthful assessment with two grades. The study elaborates on and discusses the findings with the aim of offering a thorough deliberation on the teachers’ experiences with transitioning from two grades to one in the English subject.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleFrom Two Grades to One in Lower Secondary English
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record