Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlein, Jørgen
dc.contributor.authorØverås, Frida Hilmo
dc.date.accessioned2023-01-31T18:20:54Z
dc.date.available2023-01-31T18:20:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:127270363:65590486
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047591
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan samiske tema blir fremstilt i samfunnsfaglige lærebøker på ungdomstrinnet. Oppgaven ser på hvordan fokuset, omfanget, innholdet og tematiseringen innenfor det samiske feltet har endret seg fra Kunnskapsløftet 2006 (LK06) til Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Problemstillingen er: Hvilke temaer blir vektlagt innenfor det samiske feltet, og hvordan blir samene framstilt i samfunnsfagbøker før og etter fagfornyelsen? Det empiriske materialet er basert på åtte ulike læreverk fra fire ulike forlag og to læreplanperioder. Jeg har også undersøkt hvordan innhold og omfang gjenspeiler det samiske innholdet i læreplanen for samfunnsfag. Det er foretatt en gjennomlesing av hvert læreverk hvor det er registrert alle steder hvor ordene «same» og «samisk» blir nevnt. Med en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse har jeg undersøkt om det har blitt mer samisk innhold i de nye læreverkene, samt om innhold og tematikk har endret seg. Den kvalitative lærebokanalysen er delt inn i fem kategorier basert på hvilke temaer som er fremtredende om samer i lærebøkene. Disse temaene er fornorskningspolitikken, motstand, samisk identitet og urfolkskunnskap samt en kategori med nye perspektiver som kommer fram i LK20, men som ikke ble nevnt i LK06. Analysen viser at det har skjedd en vesentlig endring både når det gjelder omfang og fremstillingen av samer i lærebøkene fra LK06 til LK20. Den nye læreplanen viser et tydelig økt fokus på samisk innhold i skolen og dette ser ut til å gjenspeiles i læreverkene. Funnene jeg har gjort viser at fagstoffet går mer i dybden og er mer nyansert nå, enn før. Fokuset har endret seg fra å i hovedsak handle om historiske perspektiver til å bli mer samtidsrelatert. Vi ser også en endring i form av at den samiske befolkningen i større grad trekkes fram som deltakende aktører i samfunnet. Det er fortsatt en vei å gå når det gjelder fokus på og hvordan vi fremstiller samiske tema i lærebøkene, men analysen viser at trenden går riktig vei. Samiske temaer har fått en større rolle i LK20 og i de nye læreverkene enn før.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I have investigated how Sami themes are portrayed in social studies textbooks in secondary school. The thesis looks at how the focus, scope, content and thematization within the Sami field have changed from Kunnskapsløftet 2006 (LK06) to Kunnskapsløftet 2020 (LK20). The thesis will shed light of the following research question: Which themes are focused on within the Sami field, and how are the Sami portrayed in social studies textbooks before and after the curriculum renewal? The textbook selection is based on eight textbook collcetions from four different publishers from both LK06 and LK20. I have done a reading of each textbook collection and registered all places where the words "same" and "samisk" are mentioned. Through a combination of quantitative and qualitative content analysis, I have investigated whether there has been more Sami content in the new textbooks, and whether the content have changed. The qualitative textbook analysis is divided into five categories based on which themes are prominent about Sami in the textbooks. The themes are the Norwegianization of the Sami people, resistance, Sami identity and indigenous knowledge, as well as a category with new perspectives that appear in LK20, which were not mentioned in LK06. The analysis shows that there has been a significant change both in terms of scope and the presentation of Sami in the textbooks from LK06 to LK20. The new curriculum shows an increased focus on Sami content in school, and this seems to be reflected in the textbooks. The discoveries I have made shows that the content is more nuanced now than before. The focus has changed from mainly being about historical perspectives to becoming more contemporary. We are also seeing a change in the form of the Sami population being produced as more active participants in the society. There is still much that can be improved when it comes to how we present Sami themes in textbooks, but the analysis shows that the trend is going in the right direction. Sami themes have been given a more prominent role in LK20 and in the social studies textbooks.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSamiske tema i lærebøker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel