Show simple item record

dc.contributor.advisorPareliussen, Bjarne
dc.contributor.authorJacobsen, Rikke
dc.contributor.authorBlikø, Sondre Melbye
dc.date.accessioned2023-01-31T18:19:56Z
dc.date.available2023-01-31T18:19:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:131835269:132900545
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047567
dc.description.abstractTemaet i denne bacheloroppgaven er risiko- og sikkerhetsstyring. Risiko og sikkerhet er to komplementære tema som står sentralt i de aller fleste arbeidsplasser. Denne oppgaven ser nærmere på hvordan dette kan optimaliseres i norsk rederidrift. Problemstillingen for oppgaven er «hvordan bør norske rederivirksomheter sikre god risikostyring på tvers av segmenter?». Målet er at denne forskningen skal kunne benyttes av flere norske rederi. Forskningen baserer seg på en kvalitativ undersøkelse i rederiet Egil Ulvan Rederi AS, og de tre segmenter som deres skip operer innen. Undersøkelsen er bestående av både mannskap på fartøy og ansatte på kontor. Tematikken er satt i lys av teori knyttet til blant annet sikkerhetskultur, sikkerhetsledelse, avvik, risikomomenter, organisasjonskultur, kommunikasjon, tillit og arbeidsmiljø. Gjennom vår forskning har det blitt behørig drøftet hvordan tematikken kan bidra til å endre sikkerhetsstyringsrutinene og kulturen i selskapet, og hvordan dette skal iverksettes. Det er tatt hensyn til dagens situasjon, og derav hvordan det med bakgrunn i denne skal gå frem. Resultatene fra intervjuene blir analysert og drøftet med bruk av teorier rundt risikostyring og risikohåndtering. Dette innebærer blant annet regelverk knyttet til risikostyring, ALARP-prinsippet og Demings sirkel, ulike type barrierer og sikkerhetskultur. Studiet har vist hvordan tematikken kan bidra til å endre sikkerhetsstyringsrutinene og kulturen i selskapet. Undersøkelsen har avdekt at det er flere aspekter som allerede er tilstedeværende og viser en positiv utvikling for risiko- og sikkerhetsstyring, dette blant annet gjennom bruk av digitalt kvalitetssystem. Forskningen avdekker at segmentene i norske rederivirksomheter er veldig komplekse og ulike, og må derav håndteres deretter. Gjennom grunnleggende god sikkerhetskultur og ansatte med god kunnskap, vil selskapet legge til rette for en sikkerhetsstyring på tvers av segmenter. Dette bygges med hjelp av god kommunikasjon, hvor alle segmenter bidrar med innspill til barrierer som gir et akseptabelt risikonivå i hele flåten. Dette være seg tekniske, operasjonelle og organisatoriske faktorer som komplementært vil redusere bedriftens risikobilde.
dc.description.abstractThe topic of this bachelor’s thesis is risk and safety management. Risk and safety are complementary topics and essential in most workplaces. This assignment investigates how Norwegian shipping companies could optimize risk and safety management. The thesis statement is “how could Norwegian shipping establishments ensure good risk management across segments?”. The main target is that this research could be useful for companies within the national shipping industry. For this thesis we’ve chosen a qualitative research method in cooperation with Egil Ulvan Rederi AS, and the different segments they operate in. The survey consists of interviews with both crew at sea, and in the administration. For better understanding of the issue, we’ve illuminated a relevant theoretical basis consisting of safety culture, deviation, risk factors, organizational culture, communication, internal trust, and work environment. These theories are discussed throughout the task and examinate how these could contribute to develop the safety management routines and culture, and how this could be implemented. It’s based on how they should seek to evolve from their current situation. Results from the survey is analysed and discussed by using different theories, related to risk management. This implies regulations related to risk management, ALARP-principle, Deming’s circle and different types of barriers and safety culture. This study has shown how the subject matter can contribute to adjust the safety management routines and culture in the company. The survey has revealed several aspects that are already present and indicates a positive development for the risk and safety management. This includes the use of a digital quality system. The research shows that segments in Norwegian shipping companies are very complex and different, and therefore demands separate measures. Through a robust, and fundamentally good safety culture and employees with strong expertise, the company will facilitate safety management across segments. This is built through communication, where all segments contribute input to barriers that provide an acceptable level of risk throughout the fleet. Technical, operational, and organizational barriers will complementarily reduce the company's risk profile.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRisikostyring i rederivirksomheter på tvers av segmenter.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record