Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKoilo, Viktoriia
dc.contributor.authorLundekvam, Thia Sofie
dc.date.accessioned2023-01-31T18:19:52Z
dc.date.available2023-01-31T18:19:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:131835269:133235387
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047564
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikten med denne rapporten er å avdekke ulike kapasitetsutfordringer som kan dukke opp hos mindre containerhavner, i møte med fremtidens containershipping. Denne problemstillingen blir adressert ved hjelp av bedriften Yara Glomfjord, basert på et case ved deres containerhavn. I forbindelse med dette ble det utformet tre forskningsspørsmål knyttet til denne casen, med mål om å operasjonalisere problemstillingen: 1) Hvordan er utformingen på containerhavnen til Yara Glomfjord?, 2) Hva er mulige løsninger for å oppnå økt kapasitet i en slik containerhavn, arealmessig?, og 3) Hvilke andre løsninger kan bidra til å oppnå økt kapasitet? Formålet med denne oppgaven er å se på muligheter en mindre havn som Yara Glomfjord har til å øke kapasiteten sin, basert på de ulike kapasitetsutfordringene som kan sees ved en slik containerhavn. Videre gir det behov for å se på hvordan kapasiteten i selve havnen kan økes i forhold til ulike faktorer. Det innebærer hovedsakelig arealmessige faktorer, men også andre faktorer knyttet til eksempelvis drift og optimalisering av denne. For å kunne besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene er det tatt utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming. Grunnlaget for rapporten har blitt dannet ved hjelp av et generelt litteraturstudie, samt ved gjennomføring av to fysiske intervjuer. Her består utvalget av to relevante aktører knyttet til containerhavnen, derunder en intern informant, samt en ekstern informant knyttet til en ekstern bedrift. Med dette som grunnlag dukker det opp en diskusjon der funnene fra intervjuene drøftes i forhold til teorien fra litteraturstudiet. Oppgavens funn indikerer at det i mindre containerhavner som Yara Glomfjord kan dukke opp flere ulike kapasitetsutfordringer, først og fremst knyttet til arealmessige faktorer. Containerhavnen til Yara Glomfjord har en adaptiv utforming, grunnet fysiske begrensninger på eiendommen. I møte med fremtidens containershipping er det ønskelig å utvide havnen med nye arealer til lagring av containere, med resultat i en større momentankapasitet. Videre er det ønskelig å se på muligheter for utvidelse av dypvannskaien, som sørger for at de kan ta i mot containerskip av fremtidens størrelser. Videre indikerer oppgavens funn at det er mulig å øke kapasiteten, sett bort fra arealutvidelser. Her diskuteres ulike løsninger som stacking av containere, samt å øke antall båtanløp. I forhold til kapasitet vedrørende drift og optimalisering av denne, kan man se på deres internhåndtering, som igjen påvirkes av havnens utforming.
dc.description.abstractThe purpose of this report is to uncover various capacity challenges that may arise at smaller container ports in the face of future container shipping. This problem is addressed with the help of the company Yara Glomfjord, based on a case at their container port. Regarding this, three research questions related to this case were formulated, with the aim of operationalizing the problem: 1) What is the design of the container port of Yara Glomfjord?, 2) What are possible solutions to achieve increased capacity in such a container port, in terms of area?, and 3) What other solutions can help to achieve increased capacity? The purpose of this assignment is to look at the opportunities a smaller container port such as Yara Glomfjord has to increase its capacity, based on the various capacity challenges that can be seen. Furthermore, this creates a need to look at how the capacity in the port itself can be increased in relation to various factors. It mainly involves area-related factors, but also other factors related to for example operations and the optimization of this. In order to be able to answer the problem and the research questions, a qualitative approach has been taken as a starting point. The basis for the report has been formed with the help of a general literature study, as well as by carrying out two physical interviews. Here, the selection consists of two relevant informants linked to the container port, this including an internal informant, as well as an external informant linked to an external company. With this as a basis, a discussion emerges in which the findings from the interviews are discussed in relation to the theory from the literature study. The paper's findings indicate that in smaller container ports such as Yara Glomfjord, several different capacity challenges can arise, primarily linked to area-related factors. Yara Glomfjord's container port has an adaptive design, due to physical limitations on the property. In view of future container shipping, it is desirable to expand the port with new areas for storing containers, resulting in a greater instantaneous capacity. Furthermore, it is desirable to look at possibilities for expanding the deep-water quay, which ensures that they can handle container ships of future sizes. Furthermore, the thesis' findings indicate that it is possible to increase capacity, apart from area extensions. Various solutions are discussed here, such as stacking containers, as well as increasing the number of port calls. In relation to capacity regarding operations and optimization of this, one can look at their internal handling, which in turn is affected by the design of the port.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMuligheter for økt kapasitet i mindre containerhavner som Yara Glomfjord
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel