Vil strengere krav til sikker operasjon føre til en lavere ulykkesfrekvens?
Abstract
Sjøtransporten representerer i dag over 80 prosent av all verdenshandel. For å sikre en trygg og miljøvennlig transport forholder skipsfarten seg til forskrifter og standarder som er avtalt, vedtatt og implementert på internasjonalt nivå. Grunnet en rekke alvorlige hendelser og ulykker til sjøs har næringen måttet vedta flere krav og regelverk de siste tiårene for å forbedre sikkerhetsnivået. Et segment som er pålagt enda strengere krav og regelverk er tankfarten, da konsekvensene for miljø og økonomi ved hendelser og ulykker er større. Oppgaven retter derfor søkelyset mot effekten av disse strengere kravene og søker å gi forklaring på problemstillingen «Vil strengere krav til sikker operasjon føre til en lavere ulykkesfrekvens?». Problemstillingen omfatter tre nøkkelpunkt, herunder krav, operasjon og ulykkesfrekvens. Formålet med oppgaven er å se nærmere på hvordan slike krav påvirker rederienes operasjonelle drift, og videre undersøke om operasjonsmønstre eventuelt kan påvirke ulykkesfrekvensen.For å danne et gyldig sammenlikningsgrunnlag intervjuet jeg to rederier innenfor tankfarten, og sammenliknet deres operasjon opp mot to rederier i bulksegmentet, da dette segmentet ikke er underlagt like strenge krav. Gards database ble dernest anvendt for å undersøke ulykkefrekvensen for segmentene i ulike tidsperioder.
Det ble avdekket marginale forskjeller i både ulykkesfrekvens og operasjonsmønstre. På bakgrunn av Gards data og funnene i intervjuene var det dermed mulig å konkludere med at strengere krav til operasjon ikke nødvendigvis fører til en lavere ulykkesfrekvens. Andre funn i studien tyder på at lavere ulykkesfrekvens påvirkes av en rekke ulike faktorer som har sammenheng med økt sikkerhetsfokus i næringen, samt sikkerhetsarbeidet til rederiene. Det er derfor også mulig å anta at selv om de formelle kravene er forskjellige og strengere for tank enn bulk, vil likevel summen av alle drivkrefter kunne forklare en tilnærmet lik ulykkesfrekvens for begge segmentene. The seaborne trade today represents over 80 percent of all world trade. In order to ensure safe and environmentally friendly transport, there must be regulations and standards that have been agreed, adopted and implemented at an international level. Due to several serious incidents and accidents at sea, the industry had to adopt many new requirements and regulations in the recent decades to improve the safety level. A segment that is subject to even stricter requirements and regulations is tankers, as the consequences for the environment and the economy in the event of incidents and accidents are worse.
This thesis therefore directs the spotlight onto the effect of these stricter requirements and seeks to provide an explanation of the thesis statement “Will stricter requirements for safe operation lead to a lower frequency of accidents?”. The thesis statement comprises three key points, including requirements, operation, and frequency of accidents. Throughout this thesis I will take a closer look at how such requirements will affect the shipping companies’ operations, and further seek an understanding on whether operational patterns may possibly affect the frequency of accidents.
In order to form a valid basis for comparison, I interviewed two shipping companies within the tank segment, and compared their operation against two shipping companies in the bulk segment, as this segment is not subject to the same strict requirements. Gard’s database was then used to examine the frequency of accidents for the segments in various time periods.
Marginal differences were revealed in both the frequency of accidents and operational patterns. Based on Gard’s data and the findings in the interviews, it was therefore possible to conclude that stricter requirements for safe operation do not necessarily lead to a lower frequency of accidents. Other findings during the study indicate that the lower frequency is influenced by a number of different factors that are connected with an increased focus on safety in the industry, and the safety work of the shipping companies. It is therefore also possible to assume that even if the formal requirements are different and stricter for tankers than bulkers, the sum of all driving forces will still be able to explain an approximately equal frequency of accidents for both segments.