Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHagerup, Pia Skog
dc.contributor.authorLudvigsen, Christian Henrik
dc.contributor.authorTorgals, Inger Helen
dc.date.accessioned2023-01-31T18:19:36Z
dc.date.available2023-01-31T18:19:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:123837317:48020283
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047558
dc.description.abstractDen overordnede tematikken for denne avhandlingen er profesjonelle læringsfellesskap. I sentrale styringsdokumenter som opplæringslov og overordnet del av læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2017) presiseres betydningen av profesjonsfellesskap og skoleutvikling. Overordnet del definerer eksplisitt både lærernes, skoleeiernes og skoleledernes ansvar for å legge til rette for god utvikling i skolen. I de ovenfornevnte styringsdokumentene benyttes ulike beskrivelser som profesjonsfellesskap, profesjonelt samarbeid og profesjonelt læringsfellesskap som begrep knyttet til tematikken, og vi finner det ikke naturlig å snakke om presise definisjoner av de ulike begrepene. Vår problemstilling er: Hvordan forstår rektorer profesjonelle læringsfellesskap? Vi har benyttet oss av følgende forskningsspørsmål for å utdype og nyansere vår problemstilling: - Hvordan forstår rektorer begrepet profesjonelle læringsfellesskap? - På hvilken måte fremstår PLF i rektorenes praksiserfaring? Den metodologiske tilnærmingen i avhandlingen kan betegnes som av kvalitativ art. Problemstillingen og forskningsspørsmålene er knyttet til rektorers forståelse, opplevelse og erfaring knyttet til tematikken profesjonelle læringsfellesskap. Med dette som bakgrunn har vi valgt en kvalitativ forskningsstrategi med en fenomenologisk orientert tilnærming. I denne avhandlingen er tre rektorer intervjuet, der vi har benyttet oss av semistrukturerte forskningsintervju (Postholm og Jacobsen, 2018). I vårt teoretiske grunnlag har vi valgt å ta utgangspunkt i forskning og litteratur knyttet til tematikken profesjonelle læringsfellesskap. Forskningen og litteraturen er hentet både fra det norske og det internasjonale forskningsfeltet. Kort oppsummert viser våre resultater og hovedfunn at rektorene i vår undersøkelse bidrar til å fremstille tre hovedperspektiver på erfart forståelse av profesjonelle læringsfellesskap.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan forstår rektorer profesjonelle læringsfelleskap.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel