Show simple item record

dc.contributor.advisorHalvorsen, Kjell Atle
dc.contributor.authorSkjølsvik, Lene
dc.date.accessioned2023-01-31T18:19:34Z
dc.date.available2023-01-31T18:19:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:123837317:34565487
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047557
dc.description.abstractDenne studien tar for seg å undersøke hvilke utfordringer lærerne opplever i utviklingsarbeid i skolen og hvilken støtte trenger de i arbeidet. Forskningsspørsmålene dreier seg om hvordan lærerne møter utviklingsprosjekter i skolen, hva de opplever som krevende og hvilken støtte lærerne trenger. En del av bakteppet for denne studien er føringer i overordnet del av Læreplanverket om at skolens ledelse har ansvar for å legge til rette for utvikling, både for skolens ansatte og elever. Rektor har ansvar for å drive utviklingsarbeid, og legge til rette for motivasjon, mestring og utvikling hos lærerne. Videre skal skolen jobbe i profesjonsfaglige fellesskap der både skolens ledelse, lærere og andre ansatte skal reflekterer over felles verdier og utvikle sin praksis. Hovedfokus ligger på å finne ut av lærernes perspektiver der de opplever utfordringer knyttet til utviklingsarbeidet og hvilken støtte de trenger fra kolleger og skolens ledelse i arbeidet. Sentrale perspektiver i dette studiet er teorier om motivasjon og mestringstro, sett i sammenheng med profesjonelle læringsfellesskap, lærende lærere og ulike perspektiver på ledelse som innbefatter lærende ledelse, verdsettende ledelse og distribuert ledelse. Dette er en kvalitativ studie, der datagrunnlaget består av et semistrukturerte intervju med tre lærere som jobber ved sammen skole på barnetrinn. Tema for intervjuene er delt opp ut i fra de tre forskningsspørsmålene der det første handler om hvordan lærerne møter nye utviklingsprosjekter i skolen, og deres opplevelse og erfaring knyttet til utviklingsarbeid. Ut i fra forskningsspørsmål to handlet det om hva de opplever som krevende i arbeidet, og hvordan det er å stå i de krevende situasjonene. Det tredje forskningsspørsmålet handler om støtte de trenger for å jobbe med utvikling i skolen, både fra kolleger og skolens ledelse. Elementer fra metodedelen er tatt fra tekst som er skrevet i prosjektdesign, som en forberedelse til denne masteravhandlingen. Funn i studien viser at lærerne ikke møter utviklingsprosjekt spesielt positivt i oppstartsfasen, men når de ser nytteverdien av utviklingsarbeidet for elevenes læring, øker motivasjonen. Det kommer også frem i undersøkelsen at utviklingsarbeidet bør være et meldt behov initiert av lærerne og ledelsen i fellesskap, der de jobber i profesjonelle læringsfellesskap. Lærernes autonomi står sterkt, samtidig som de ønsker en rektor som skal lede, være støttende og delta aktivt i utviklingsarbeidet. Videre viser funn at lærerne opplever alt av utviklingsarbeid som krevende, ved at de må endre sin praksis og tenke på nye måter. De opplever det krevende når utviklingsarbeid er initiert ovenfra og ned, og når de opplever det er vanskelig å få hele kollegiet til å dra i sammen retning. Funn viser at støtte i utviklingsarbeidet er viktig, både fra kolleger og rektor. Det viser store sprik i svarene til informantene hva de trenger av støtte, og dette viser kompleksiteten leder står overfor ved å skal prøve å sy sammen et fellesskap og samtidig gi støtte på individnivå. Teamleder har en viktig rolle ved at de har et tett samarbeid med skoleledelsen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ studie om utfordringer lærere opplever i utviklingsprosjekter, og støtte i arbeidet.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record