Hvorfor slutter rektorer i jobben sin?
Description
Full text not available
Abstract
Hyppige rektorskifter er et utbredt fenomen som flere ganger har blitt omtalt i media, og relaterer seg til omfattende endringer for både organisasjonen, ansatte og elevene. Min masteroppgave er et kvalitativt forskningsbidrag knyttet til beslutningsgrunnlaget og årsakene til hvorfor rektorer slutter, hvor jeg undersøker følgende problemstilling: “Hvorfor slutter rektorer i jobben?”
I min undersøkelse benytter jeg ulike teoretiske rammeverk. Den teoretiske forankringen danner et grunnlag for min analyse, som dreier seg om mine innsamlede data. For å kunne svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene har jeg valgt en kvalitativ tilnærming der jeg har foretatt semistrukturerte intervju med 4 respondenter. Hovedfokuset mitt er rektorer som har sluttet i jobben, og deres eget perspektiv på hvorfor de kom til denne avgjørelsen.
Mine funn fra analysen viser at rektorene har en tidslinje som kan sies å være en summerende årsak til at de velger å slutte. Tidsbildet som tegnes starter med den ryggsekken rektorene har med seg inn i jobben med mestringstro, erfaring og personlige egenskaper. Dernest kan det tyde på at anslaget fører med seg utfordringer gjennom hele jobben. Videre tyder mine funn på at møtet med en kompleks og krevende arbeidshverdag, i kombinasjon med opplevelse av lite støtte internt og eksternt, gir seg utslag i symptomer på stress og belastning. Hvor den endelige årsaken til å slutte i jobben handler om utbrenthet og/eller at jobben er i konflikt med rektors egne verdier. Funnene støtter opp under tidligere forskning om turnover blant rektorer.
Studiens implikasjoner peker i retning av at rektorer trenger systematisk og god oppfølging og høy grad av støtte fra skoleeier og eget lederteam. Studien tyder også på at skoleeier bør være spesielt godt påkoblet under rektorers første år som leder ved en ny skole for å unngå utfordringer i anslaget i jobben.
Basert på mine funn vil jeg anbefale videre forskning rundt rektorers personlige opplevelser av deres møte med terskler og egen mestringstro underveis i rektorkarrieren. Frequent headteacher changes are a widespread phenomenon that has been discussed several times in the media, and relates to extensive changes for both the organization, staff and students. My master's thesis is a qualitative research contribution related to the decision-making basis and the reasons why principals leave, where I examine the following issue: "Why do principals leave their job?"
In my research, I use various theoretical frameworks. The theoretical grounding forms a basis for my analysis, which revolves around my collected data. In order to be able to answer the problem and the research questions, I have chosen a qualitative approach where I have conducted semi-structured interviews with 4 respondents. My main focus is principals who have left their jobs, and their own perspective on why they came to this decision.
My findings from the analysis show that the principals have a timeline that can be said to be a cumulative reason why they choose to quit. The time frame starts with the backpack the principals take with them into the job with self-efficacy, experience and personal qualities. Secondly, it may indicate that the entry period brings challenges throughout the entire job. Furthermore, my findings indicate that the encounter with a complex and demanding working day, in combination with the experience of little support internally and externally, results in symptoms of stress and strain. Where the final reason for leaving the job is about burnout and/or that the job is in conflict with the principal's own values. The findings support previous research on turnover among principals.
The implications of my study point in the direction that principals need systematic and steady backing and a high degree of support from the school owner and their own management team. The study also suggests that school owners should be particularly well connected during the principal's first year as head of a new school in order to avoid challenges in the entry period of the job.
Based on my findings, I would recommend further research into principals' personal experiences of their encounter with thresholds and their self-efficacy during the principal's career.