Show simple item record

dc.contributor.advisorFrøyen, Yngve Karl
dc.contributor.authorAlme, Ida Marie
dc.date.accessioned2023-01-11T18:19:16Z
dc.date.available2023-01-11T18:19:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114472274:36733718
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3042806
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractNasjonal transportplan har satt ambisiøse mål om at sykkelandelen i Norge skal dobles de neste årene. Daglige reiser på korte avstander skal så godt det er mulig utføres til fots, på sykkel eller med kollektivtransport. Trondheim er en av byene i Norge med høyest sykkelandel. Likevel er sykkelandelen langt fra målene satt for sykkelandel i byene i Nasjonal transportplan. For å øke sykkelandelen i Trondheim trengs det kunnskap om syklistene i Trondheim. Data som stadfester hvorfor en velger og ikke velger sykkel, samt hvilke tiltak som kan innføres for å øke sykkelandelen. Denne oppgaven forsøker å bidra til dette kunnskapsgrunnlaget ved å ta for seg arbeidsplassyklister med arbeidsplass lokalisert i sentrum av Trondheim. Gjennom en litteraturstudie og en spørreundersøkelse undersøkes faktorer som påvirker reisemiddelvalg, mulige tiltaksendringer og potensielle kjønnsubalanser i sykkelandelen. Basert på resultatene i denne oppgaven foreslås noen prioriteringer for framtidig sykkelplanlegging i Trondheim kommune. Ekspressveg for sykkel er det tiltaket flesteparten av respondentene mener vil øke sykkelhyppigheten i Trondheim. En etablering av dette tiltaket bør være en del av et sammenhengende vegnett som gir syklistene en sammenhengende opplevelse med lite avbrudd. Tiltakenes økonomiske kostnader må veies opp mot den positive virkningen en økt sykkelandel vil få på miljø- og klimaeffekt. I mer tettbygde områder bør sykkelfelt, da spesielt beskyttet sykkelfelt vurderes som bindeledd mellom mer rene sykkelanlegg for å skape en helhetlig sykkelopplevelse. Undersøkelsens resultater knyttet til reiselengde er også interessante for videre sykkelplanlegging i kommunen. Dataene tyder på et det er et stort potensial for å få økt antall arbeidssyklende med lengre reiselengde (mer enn 7 km), ved utbygging av sykkelanlegg. At 50 % av respondenter med mer enn 10 km reiselengde mener at sykkelekspressveg vil øke eller øke betraktelig deres bruk av sykkel, viser viktigheten både av å bygge effektive sykkelanlegg og å ha et sammenhengende sykkelvegnett gjennom hele kommunen. Her ligger et stort potensial for økt bruk av sykkel som transportmiddel i Trondheim kommune.
dc.description.abstractNasjonal transportplan 2022-2033 features ambitious goals for the number of daily travels done by bicycle. Short daily travels should, in the future, be done mostly on foot, by bicycle or by public transportation. Trondheim has one of the highest daily travels by bicycle in Norway, but is still far away from reaching the goals set by Nasjonal transportplan 2022-2033. In order to raise the general use of bicycles in daily travels, consistent planning based on a broad specter of information is needed. This thesis tries to contribute to this by researching employees at workplaces in the center of Trondheim and their cycling habits.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTiltak for økt sykkelandel i Trondheim
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record