Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPeter Sigurdson Lunga
dc.contributor.authorLine M. M. Selli
dc.date.accessioned2023-01-10T18:19:44Z
dc.date.available2023-01-10T18:19:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:128428752:25134040
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3042508
dc.description.abstractTittel «Læreres krisehåndtering av barn i en samfunnskrise» Problemstilling, formål og bakgrunn Problemstillingen for denne studien er: - Hvilke kunnskaper og roller har, og bør lærere og skolen ha i møte med barn som går igjennom en samfunnskrise som en global pandemi? Koronapandemien kom brått på, og som en overraskelse for mange, og denne gjorde det aktuelt for å belyse behovet for krisepedagogikk i skolen, og danner bakgrunn for denne studien. Denne forskningsstudiens formål er derfor å se på hvordan lærerne skal møte elever som rammes av samfunnskriser, og vil besvares med hjelp av følgende forskningsspørsmål: - Hvordan er krisepedagogikk relevant for å oppnå ulike kjerneelement og tverrfaglig tema i samfunnsfag, med koronapandemi som eksempel? - Hvilke erfaringer har lærere i å møte barn i krise? Metode Undersøkelsen er basert på en kvalitativ tilnærming, der jeg har brukt individuelle dybdeintervju som tilnærming. Gjennom et strategisk utvalg med visse kriterier er det fire informanter som har blitt intervjuet og det er transkripsjoner fra disse intervjuene datamaterialet mitt bygger på, som senere er blitt analysert. Funn og konklusjon I beskrivelsene av informantenes erfaringer og håndteringer av koronasituasjonen kommer det frem til at skolen og erfarne lærere har god og nyttig kunnskap om å håndtere en samfunnskrise og det å møte barn som er påvirket av kriser. Det fremheves erfaring, kollegasamarbeid og relasjonsbygging er sentrale aspekter når det kommer til å møte elever som står i sentrum av en krise.
dc.description.abstractTitle «Teachers´crisis management of children in a social crisis» Issue, purpose and background The issue for this study is: - What knowledge and roles do, and should teachers and the school have when dealing with children who are going thorugh a community crisis such as a global pandemic? The corona pandemic was sudden crisis that affected the whole world, thid made it relevant to highlight the need for crisis pedagogy in schools, and forms the background for this study. The purpose of this study is therefore to look at how teachers should meet students who are affected by social crises, and will be answered with the help of following reaserch questions: - How is crisis pedagogy relevant for achieving various core elements and interdisciplinary themes in social studies, with the corona pandemic as en example? - What experiences do teachers have in meeting children in crisis? Method The investifation is base fon a qualitative apporach, where I have used an individual in-depth interviews as an approach. Through a strategic selection with certain criteria, four informants has been interviewed and it is transcriptions from these interviews my data material is based on, which later on has been analysed. Findings an conclusion In the descriptions of the informant´s experiences and the actions of handling the corona situation, it emerges that the school and experienced teachers have good and useful knowledge about handling a community crisis and meeting children who are affected by crises. Emphasis is placed on experience, colleague collaboration and relationship building as key aspects when it comes to meeting students who are at the center of a crisis.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæreres krisehåndtering av barn i en samfunnskrise
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel