En grammatisk analyse av preposisjonsbruk og samsvarsbøying i andrespråkstekster
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven gjør jeg en grammatisk analyse av preposisjoner og samsvarsbøying i sju andrespråkstekster skrevet av forskjellige elever på mellomtrinnet på en skole i Trøndelag. Analysen har hovedsakelig fokus på hvordan preposisjonene på og i blir brukt i elevtekstene, og på samsvarsbøyingen i nominalfraser. En rekke utdrag fra elevtekstene blir trukket inn i analysen for å kunne gi en fortløpende og oversiktlig gjennomgang av de språklige fenomenene. Analysen impliserer hvordan en lærer kan tolke avvik fra skriftkonvensjoner på en måte som framhever elevenes språkkompetanse snarere enn deres mangel på ortografi- og konvensjonskunnskap. Gjennom analysen peker jeg på ulike tolkninger for å prøve å sette lys på hvordan elevene kan ha tenkt, og hva det kan si for elevens foreløpige språkforståelse.Analysematerialet blir så tatt mer opp til drøfting og vurdering for å diskutere hvordan slike analyser kan være et godt redskap i norsklærere sitt arbeid med å skape en grammatikkfaglig fundert norskpedagogikk, som gjennom å fokusere på elevens kompetanse kan bidra til å skape en mer elevorientert didaktikk og bedre undervisning. Ved å se analysen og drøftingene mine i et historisk perspektiv vil jeg forsøke å forstå dagens andrespråkspedagogikk bedre.Oppgaven prøver ikke å gi en beskrivelse av hele elevens språkkompetanse, men snarere gi et innsyn i et utvalg av elevens skriftkompetanse. Et viktig poeng her er at elevenes helhetlige språkkompetanse er mye mer omfattende enn jeg kan vise fram her, men analysen kan i alle fall initiere en samtale om hvordan elevene forstår det norske språksystemet. Selv om målet ikke er at lærere skal gjennomføre så detaljerte analyser av alle elevtekster de har tilgang til, er det selve språk- og elevsynet som er sentralt. Ved å fokusere mer på elevene som aktive deltakere i deres egen språklæring, ønsker jeg å oppmuntre til en andrespråksundervisning som tar utgangspunkt i elevenes sammensatte språkkompetanse. In this thesis, I will present a grammatical analysis of prepositions and nominal agreement in seven assignments written by students with Norwegian as L2. The students are between the age of 10 and 12 and attend an elementary school in Trøndelag. The main focus will be on the prepositions på “on” and i “in”. In the analysis, I will focus on how students’ errors in the target language might show knowledge of language rather than just lack of knowledge on conventions and orthography. During the analysis, I will point to different interpretations of the students’ thinking, and what this can tell us about their current understanding of target language.The material used for the analysis will then be discussed in order to explore how analysing such material may help teachers better understand the cognitive process that take place during language learning. I also aim to explore L2 teaching in a historical context in order to better understand today’s situation.My goal with this thesis is not to give a complete picture of the students and their L2 competence, but rather to study their writing as a tool to explore a small piece of their understanding of language. An important point is that the students possess a way greater understanding of language than what can be explored here. The skills that I aim to point out is only a fraction of their overall knowledge. By analysing their texts, I hope to uncover some of the complex understandings that the students hold.