Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerntsen, Kirsti
dc.contributor.authorSkipperø, Siril Øien
dc.date.accessioned2023-01-06T18:19:37Z
dc.date.available2023-01-06T18:19:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109145548:11141913
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3041682
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEldrebølgen gjør at helsevesenet i Norge er mer presset enn noen gang. Bruk av velferdsteknologi ses på som en mulig løsning for å bekjempe arbeidstakermangel i helsesektoren. Det er også mangel på sykehjemsplasser i forhold til hvor mange eldre det er/blir i framtiden. Det er ønskelig at eldre kan bo hjemme lengre, og fokuset på hjemmebasert omsorg er derfor stort. Ulike typer velferdsteknologi er med på å lette byrden til ansatte i helsesektoren, og sentralisert responssenter er et tiltak for å organisere og ta imot varsler fra denne teknologien. Noen responssenter er etablert i samarbeid med flere kommuner. Jeg har studert et slikt felles sentralisertresponssenter som er et ledd i digitalisering helsetjenesten. Dette forskningsprosjektet har som hensikt å svare på følgende forskningsspørsmål: Hvilke erfaringer, gevinster og utfordringer, har helse- og omsorgstjenestene i kommunene fra å delta i et felles sentralisert responssenter for velferdsteknologi? Casestudien studerer det sentraliserte responssenteret Værnes Respons, som er et interkommunalt samarbeid med 14 (snart 15) kommuner. Casestudien er basert på observasjon på et responssenter som er lokalisert i Stjørdal kommune, og 10 intervjuer fordelt på ansatte på responssenteret, leverandør og ansatte i noen av deltakerkommunene. Denne studien har som formål å bidra til forskning innenfor digital samhandling, spesielt innenfor e-helse med bruk av teknologi i kommunehelsetjenesten. Dette er et viktig område for utvikling av fremtidens helse- og omsorgstjenester. Resultatene viser at kommunene har ulike typer gevinster for med å være med i Værnes Respons. De største gevinstene er innenfor unngåtte kostnader, spart tid og bedre kvalitet. Det avdekkes også utfordringer, spesielt knyttet til manglende og knappe ressurser i de ulike kommunene, spesielt de minste. Dette gjør at de ikke får utnyttet og prøvd ut velferdsteknologi i den skalaen de ønsker. Resultatene viser også at det er store utfordringer knyttet til å dokumentere og analysere gevinster. Gevinstrealisering blir nedprioritert hos samtlige kommuner, og selv om alle ser store gevinster har de ingen eksakte tall som dokumentetere dette. Grunnen til manglende fokus på gevinstrealisering er blant annet mangel på ressurser knyttet til personell som kan bruke tid på dette. Resultatene fra studien indikerer at det til tross for utfordringer knyttet til gevinstrealisering, er mange gevinster knyttet til å være en del av Værnes Respons, og alle kommunene legger vekt på at de er svært fornøyde med samarbeidet. Samtlige sier at de er mye mer fornøyd nå enn de var med tidligere løsninger.
dc.description.abstractThe aging population, resulting in an increased number of elderly people is stressing the capacity of healthcare sector in Norway. The use of welfare technology is seen as a strategic move to counter the shortage of labor in the sector. There is also a shortage of nursing homes, in relation to how many elderly people there are/will be in the future. Therefor it is a need for the elderly to be able to stay at home for longer, and the focus on home-based care is therefore great. Various welfare technologies help to ease the burden on employees in the health sector, and a response center is a measure to organize and receive alerts from this technology. Some response centers are centralized response centers, which collaborate with several different municipalities. I want to study this response center solution, and this research project therefore aims to answer the following research questions: What benefits and challenges do municipalities’ healthcare services experience with participating in a centralized response centre for welfare technology? The case study studies the centralized response center Værnes Respons, which is an inter-municipal collaboration with 14 (soon to be 15) municipalities. The case study is based on qualitative and quantitative data from a literature search, together with observation at the response center located in Stjørdal, and interviews with 10 informants divided between employees at the response center, suppliers, and employees in some of the various municipalities. The purpose of this study is to contribute to research within digital interaction, especially within e-health. This is an area that is very important to focus on and research, as there are many major issues that are faced and will be faced in the future. The results show that there are great and many benefits for the municipalities in participating in Værnes Respons. The biggest gains are within avoided costs, saved time and quality. Challenges are also uncovered, especially related to missing and scarce resources in the various municipalities, especially the smallest ones. This means that they do not get to use and try out welfare technology on the scale they want. The results also show that there are major challenges associated with documenting and analyzing gains. Profit realization is being prioritized by all municipalities, and even though everyone sees big gains, they have no exact figures to document this. The reason for the lack of focus on profit realization is, among other things, a lack of resources related to personnel who can spend time on this. The results of the study indicate that, despite the challenges associated with profit realization, there are many benefits associated with being part of Værnes Respons, and all the municipalities emphasize that they are very satisfied with the collaboration. They all say that they are much happier now than they were with previous solutions.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVærnes Respons, et sentralisert responssenter: Hvilke gevinster ser de ulike kommunene med å være med på et slikt interkommunalt samarbeid, og hvilke utfordringer opplever de?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel