Sykepleieres erfaring med behandlingsplan i DIPS Arena
Abstract
Bakgrunn Helsevesenet er i stadig endring og systemer for elektronisk pasientjournal representerer et aspekt i endring. Hensikten med bedre digitale løsninger inkluderer å gjøre arbeidsdagen lettere for helsepersonell, frigi tid samt ivaretakelse og videreføring av pasientopplysninger. Den sykepleiedokumentasjonen er som del av dette under stadig utvikling. Løsninger for sykepleiedokumentasjon i elektronisk pasientjournal har i stor grad artet seg som en digitalisering av papirbaserte notater for sykepleiedokumentasjon. Mindre bruk av fritekst er presentert som en løsning for å øke kvalitet på sykepleiedokumentasjonen. Behandlingsplan i DIPS Arena er en slik løsning. Bruk av behandlingsplan i sykepleiedokumentasjon er godt dokumentert i litteraturen. Mindre undersøkt er bruk av behandlingsplan som eneste måte å dokumentere sykepleie på. Ny visuell fremstilling og organisering av pasientens situasjon basert på sykepleieprosessen fører til at sykepleiere finner og dokumenterer informasjon på en ny måte. I nasjonal sammenheng er utvalget unikt. Det er ønskelig å undersøke sykepleiernes erfaringer med hensyn til løsninger som implementeres for å møte politiske mål.
Forskningsspørsmål Temaet er å undersøke sykepleieres erfaringer med journalsystemet DIPS Arena og behandlingsplan som verktøy for arbeid i pasientjournalen.
Teori og metode oppgaven er en kvalitativ case-studie med fokuserte intervjuer. I litteraturen er det søkt etter erfaringer med å ta i bruk ny og/eller annerledes løsning for sykepleiedokumentasjon. Funnene belyser erfaringer fra 10 informanter rekruttert fra en strategisk valgt sykehusavdeling. Intervjuene ble tatt opp og siden transskribert ordrett. Videre er det brukt dataprogram for analyse av kvalitative data, NVIVO. Den valgte metoden for analyse er Stedvis- deduktiv induktiv metode (SDI-modellen).
Funn tyder på at behandlingsplan for sykepleie i DIPS Arena påvirker aspekter ved sykepleieres arbeidshverdag sammenlignet med fritekstdokumentet i DIPS Classic. Prosesser for tilgang på nødvendig og relevant informasjon ble påvirket, herunder informasjonstilgjengelighet og informasjonskvalitet. Utførelsen av dokumentasjonsarbeid ble påvirket ved endret tidspunkt for dokumentasjon, prioritering av dokumentasjonsarbeid basert på nytte, samt annerledes dokumentasjon av gjennomførte oppgaver og organisering av arbeidsoppgaver. Samhandling med andre yrkesgrupper ble påvirket i noen grad. På bakgrunn av utvalgets størrelse og forskerens rolle, vil det være ønskelig med videre forskning på disse sammenhengene før en kan trekke en mer allmenngyldig slutning.
Konklusjon Sykepleiere har behov for å kvittere ut utførte arbeidsoppgaver og en løsning som tilrettelegger for dette anbefales. Funn tyder på at behandlingsplan hos komplekse pasienter ble bedre, men informasjonskvalitet hos andre pasienters sykepleiejournal tyder ikke på økt kvalitet. Sykepleiere opplever informasjonsinnhenting og dokumentering annerledes enn før. Behandlingsplan garanterer ikke for kvalitet og individuell variasjon i sykepleieres evne til god dokumentasjon gjennomsyrer empirien.
Nøkkelord sykepleiedokumentasjon, elektronisk pasientjournal, elektronisk sykepleiedokumentasjon, DIPS Arena, Sykehus Background The health care system is constantly changing, and digital solutions represent one aspect of change. The purpose of digital solutions includes making the working day easier for healthcare professionals, freeing up time and as well ensure and maintain patient information. As part of this, nursing documentation is constantly evolving. The need for increased quality of nursing documentation and measures to achieve this has received attention for decades. Solutions for nursing documentation in electronic patient records have degenerated by digitizing paper-based notes for nursing documentation. «Electronic paper». Minimizing use of free text has been presented as a solution for increased quality of nursing documentation. The Nursing Care Plan in DIPS Arena is one such solution. The use of care plans in nursing documentation has been documented in the literature. Less researched is the use of nursing care plans as a single solution to document nursing. New visual presentation and organization of the patient's situation based on the nursing process leads to nurses finding and documenting information in a new way. In a national context, the selection of this study is unique. It is desirable to examine their experiences concerning how solutions based on political guidelines and goals has been experienced.
Research questions is to examine Nurses' experiences with the electronic health record system DIPS Arena and its embedded Nursing Care Plan as a tool for work related to the patient medical record.
Method is a qualitative case-study through focused interviews. The literature search sought experiences with using new and/or different solutions for documenting nursing. Findings represent experiences from ten informants recruited from a strategically chosen hospital department. The interviews were recorded and then transcribed verbatim. Furthermore, computer-assisted qualitative data analysis software, NVIVO was applied. The chosen method for analysis is the stepwise-deductive inductive (SDI) approach.
Findings indicate that the treatment plan for nursing in DIPS Arena affect aspects of nurses' everyday work compared to the free text document in DIPS Classic. Processes for accessing necessary and relevant information were affected, including information availability and information quality. The execution of documentation work was affected by a change in the time of documentation, prioritization of documentation work based on usefulness. Furthermore, the manner of documentation of completed tasks and organization of work tasks changed. Interaction with other occupational groups was affected to some extent. However, the size of the sample and the role of the researcher mean that there is reasonable doubt to the validity of the findings.
Conclusion Nurses need to acknowledge performed work tasks, and a solution that makes this possible is recommended. Treatment plans for complex patients were improved, but overall information quality on other patients were probably not improved. Nurses experience information gathering and documentation differently than before. Treatment plan does not guarantee quality and individual variation in nurses' ability for good documentation permeates the empirical data.
Keywords nursing documentation, electronic patient record, electronic nursing documentation, DIPS Arena, Hospital