dc.contributor.advisor | Aspelund, Arild | |
dc.contributor.author | Aas, Kristina | |
dc.contributor.author | Pedersen, Frida Marie | |
dc.date.accessioned | 2022-11-25T18:21:28Z | |
dc.date.available | 2022-11-25T18:21:28Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:116373240:116374251 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3034253 | |
dc.description.abstract | Det økte fokuset på bærekraft har ledet til at selskaper tar i bruk bærekraftige strategier i et stadig
økende tempo. Samtidig er bærekraft i forretningssammenheng et fragmentert felt der mange
grunnleggende spørsmål fortsatt er ubesvart. Det er avgjørende å forstå hvilke selskaper som
driver det grønnet skiftet, hvorfor det gjør det og hvordan dersom vi skal komme i mål med en av
vår tids viktigste omveltninger.
Denne studien har som mål å utforske disse temaene, og avdekke hvilke selskaper som er mest
bærekrafsorienterte, hvorvidt disse selskapene har høyere vekstambisjoner, og hvilke
vekststrategier og verktøy de bruker for å realisere disse ambisjonene.
Et spørreskjema ble sendt ut til alle bedrifter i Norsk vareproduserende industri. Denne dataen
ble kombinert med data hentet fra registrene til Proff Forvalt. Korrelasjonsanalyse med
Spearman’s rho og variansanalyse (ANOVA) ble benyttet for å avdekke sammenhengene
mellom bærekraftsstrategi og bedriftskarakteristikker, vekstambisjoner, vekststrategier,
internasjonalisering og digitalisering.
Studien finner at det er en korrelasjon mellom størrelse og bærekraftssatsning, mens alder ikke
har en signifikant effekt. Det er en sterk, positiv sammenheng mellom bærekraft og
vekstambisjon, noe som tyder på at bærekraft spiller en viktig rolle i vekst. Vi argumenterer for
at dette sannsynligvis er et resultat av økt konkurranseevne tilknyttet bærekraft. Videre finner vi
en positiv sammenheng mellom bærekraftsstrategi og vekst gjennom differensiering, men ikke
med vekst via lavere kostnader, noe som tyder på at bærekraft hovedsakelig anses som en
differensieringsstrategi av norske produsenter. Til slutt finner vi sterke sammenhenger mellom
bærekraft og internasjonalisering, innovasjon og digitalisering og automatisering. Vi
argumenterer for at bærekraftsorienterte selskaper er flinkere til å ta i bruk en rekke verktøy og
strategier for å overvinne problemet med dobbel eksternalitet, og dermed øker sjansene for
suksess til tross for utfordringer knyttet til bærekraft.
Vi bidrar til teori ved å delta i flere uavklarte diskusjoner i feltet, blant annet hvordan
internasjonalisering, innovasjon og digitalisering henger sammen med bærekraftige satsinger.
Videre bidrar vi til økt forståelse av bærekraft i en strategisk kontekst. Dette bidrar til å belyse
hvordan bærekraft implementeres og hvordan det brukes av bedrifter for å oppnå
konkurransekraft i praksis. Denne informasjonen er viktig for ledere for å bedre forståelsen av
hvordan de kan innlemme bærekraft i sine strategier. Å forstå hvordan bærekraftsorienterte
selskaper lykkes kan også hjelpe lovgivere med å implementere lover og støtteordninger som
bidrar til å fremme fordelaktig praksis. | |
dc.description.abstract | Increasing attention on sustainability is leading firms to adopt sustainability practices at an everincreasing pace. However, the field of corporate sustainability is highly fragmented, and
fundamental questions about sustainability in a strategic context remain unanswered.
Understanding which companies are at the forefront of implementing sustainability practices,
why they are doing it and how, is vital to increase the understanding of one of the most important
transitions of our time.
This study aims to explore these questions, and uncover which companies are most likely to be
sustainable, whether they are more likely to have higher growth ambitions, and which growth
strategies and tools sustainable companies use to realise their ambitions.
A questionnaire was sent to all companies in the manufacturing industry in Norway with NACE
codes in the group “C - Manufacturing”. The survey data was combined with data retrieved from
the official registers of Proff Forvalt. Correlation analysis with Spearman’s rho and analysis of
variance (ANOVA) were used to uncover relationships between sustainability strategy and
company characteristics, growth ambition, growth strategy, internationalisation and
digitalisation.
The study finds that larger companies are more likely to be sustainability-oriented, while age is
irrelevant. There is a strong, positive relationship between sustainability and growth ambition,
suggesting that sustainability plays an important role in growth. We argue that this is likely a
result of the increased competitiveness associated with sustainability. Furthermore, we find a
positive relationship between sustainability strategy and growth through differentiation, but not
with growth through lower costs, suggesting sustainability is mainly considered a differentiation
strategy by Norwegian manufacturers. Lastly, we find positive relationships between
sustainability and internationalisation, innovation and digitalisation and automation. We argue
that more sustainable companies are more likely to utilise a variety of tools and strategies to
conquer the double externality problem and increase the odds of success in spite of challenges
associated with sustainability.
We contribute to theory by partaking in several unresolved discussions in the field, such as how
internationalisation, innovation, and digitalisation are related to sustainability efforts.
Furthermore, we contribute to an increased understanding of sustainability in a strategic context.
This helps to shed light on how sustainability is implemented and how it is used by firms to gain
competitiveness in practice. This information is vital for managers when incorporating
sustainability into their strategies. Understanding how sustainable companies succeed can also
help regulators implement laws and support schemes that help promote beneficial practices. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Understanding Sustainability Strategy | |
dc.type | Master thesis | |