Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAspelund, Arild
dc.contributor.authorAas, Kristina
dc.contributor.authorPedersen, Frida Marie
dc.date.accessioned2022-11-25T18:21:28Z
dc.date.available2022-11-25T18:21:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116373240:116374251
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034253
dc.description.abstractDet økte fokuset på bærekraft har ledet til at selskaper tar i bruk bærekraftige strategier i et stadig økende tempo. Samtidig er bærekraft i forretningssammenheng et fragmentert felt der mange grunnleggende spørsmål fortsatt er ubesvart. Det er avgjørende å forstå hvilke selskaper som driver det grønnet skiftet, hvorfor det gjør det og hvordan dersom vi skal komme i mål med en av vår tids viktigste omveltninger. Denne studien har som mål å utforske disse temaene, og avdekke hvilke selskaper som er mest bærekrafsorienterte, hvorvidt disse selskapene har høyere vekstambisjoner, og hvilke vekststrategier og verktøy de bruker for å realisere disse ambisjonene. Et spørreskjema ble sendt ut til alle bedrifter i Norsk vareproduserende industri. Denne dataen ble kombinert med data hentet fra registrene til Proff Forvalt. Korrelasjonsanalyse med Spearman’s rho og variansanalyse (ANOVA) ble benyttet for å avdekke sammenhengene mellom bærekraftsstrategi og bedriftskarakteristikker, vekstambisjoner, vekststrategier, internasjonalisering og digitalisering. Studien finner at det er en korrelasjon mellom størrelse og bærekraftssatsning, mens alder ikke har en signifikant effekt. Det er en sterk, positiv sammenheng mellom bærekraft og vekstambisjon, noe som tyder på at bærekraft spiller en viktig rolle i vekst. Vi argumenterer for at dette sannsynligvis er et resultat av økt konkurranseevne tilknyttet bærekraft. Videre finner vi en positiv sammenheng mellom bærekraftsstrategi og vekst gjennom differensiering, men ikke med vekst via lavere kostnader, noe som tyder på at bærekraft hovedsakelig anses som en differensieringsstrategi av norske produsenter. Til slutt finner vi sterke sammenhenger mellom bærekraft og internasjonalisering, innovasjon og digitalisering og automatisering. Vi argumenterer for at bærekraftsorienterte selskaper er flinkere til å ta i bruk en rekke verktøy og strategier for å overvinne problemet med dobbel eksternalitet, og dermed øker sjansene for suksess til tross for utfordringer knyttet til bærekraft. Vi bidrar til teori ved å delta i flere uavklarte diskusjoner i feltet, blant annet hvordan internasjonalisering, innovasjon og digitalisering henger sammen med bærekraftige satsinger. Videre bidrar vi til økt forståelse av bærekraft i en strategisk kontekst. Dette bidrar til å belyse hvordan bærekraft implementeres og hvordan det brukes av bedrifter for å oppnå konkurransekraft i praksis. Denne informasjonen er viktig for ledere for å bedre forståelsen av hvordan de kan innlemme bærekraft i sine strategier. Å forstå hvordan bærekraftsorienterte selskaper lykkes kan også hjelpe lovgivere med å implementere lover og støtteordninger som bidrar til å fremme fordelaktig praksis.
dc.description.abstractIncreasing attention on sustainability is leading firms to adopt sustainability practices at an everincreasing pace. However, the field of corporate sustainability is highly fragmented, and fundamental questions about sustainability in a strategic context remain unanswered. Understanding which companies are at the forefront of implementing sustainability practices, why they are doing it and how, is vital to increase the understanding of one of the most important transitions of our time. This study aims to explore these questions, and uncover which companies are most likely to be sustainable, whether they are more likely to have higher growth ambitions, and which growth strategies and tools sustainable companies use to realise their ambitions. A questionnaire was sent to all companies in the manufacturing industry in Norway with NACE codes in the group “C - Manufacturing”. The survey data was combined with data retrieved from the official registers of Proff Forvalt. Correlation analysis with Spearman’s rho and analysis of variance (ANOVA) were used to uncover relationships between sustainability strategy and company characteristics, growth ambition, growth strategy, internationalisation and digitalisation. The study finds that larger companies are more likely to be sustainability-oriented, while age is irrelevant. There is a strong, positive relationship between sustainability and growth ambition, suggesting that sustainability plays an important role in growth. We argue that this is likely a result of the increased competitiveness associated with sustainability. Furthermore, we find a positive relationship between sustainability strategy and growth through differentiation, but not with growth through lower costs, suggesting sustainability is mainly considered a differentiation strategy by Norwegian manufacturers. Lastly, we find positive relationships between sustainability and internationalisation, innovation and digitalisation and automation. We argue that more sustainable companies are more likely to utilise a variety of tools and strategies to conquer the double externality problem and increase the odds of success in spite of challenges associated with sustainability. We contribute to theory by partaking in several unresolved discussions in the field, such as how internationalisation, innovation, and digitalisation are related to sustainability efforts. Furthermore, we contribute to an increased understanding of sustainability in a strategic context. This helps to shed light on how sustainability is implemented and how it is used by firms to gain competitiveness in practice. This information is vital for managers when incorporating sustainability into their strategies. Understanding how sustainable companies succeed can also help regulators implement laws and support schemes that help promote beneficial practices.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleUnderstanding Sustainability Strategy
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel