Understanding Sustainability Strategy
Abstract
Det økte fokuset på bærekraft har ledet til at selskaper tar i bruk bærekraftige strategier i et stadigøkende tempo. Samtidig er bærekraft i forretningssammenheng et fragmentert felt der mangegrunnleggende spørsmål fortsatt er ubesvart. Det er avgjørende å forstå hvilke selskaper somdriver det grønnet skiftet, hvorfor det gjør det og hvordan dersom vi skal komme i mål med en avvår tids viktigste omveltninger.
Denne studien har som mål å utforske disse temaene, og avdekke hvilke selskaper som er mestbærekrafsorienterte, hvorvidt disse selskapene har høyere vekstambisjoner, og hvilkevekststrategier og verktøy de bruker for å realisere disse ambisjonene.Et spørreskjema ble sendt ut til alle bedrifter i Norsk vareproduserende industri. Denne dataenble kombinert med data hentet fra registrene til Proff Forvalt. Korrelasjonsanalyse medSpearman’s rho og variansanalyse (ANOVA) ble benyttet for å avdekke sammenhengenemellom bærekraftsstrategi og bedriftskarakteristikker, vekstambisjoner, vekststrategier,internasjonalisering og digitalisering.
Studien finner at det er en korrelasjon mellom størrelse og bærekraftssatsning, mens alder ikkehar en signifikant effekt. Det er en sterk, positiv sammenheng mellom bærekraft ogvekstambisjon, noe som tyder på at bærekraft spiller en viktig rolle i vekst. Vi argumenterer forat dette sannsynligvis er et resultat av økt konkurranseevne tilknyttet bærekraft. Videre finner vien positiv sammenheng mellom bærekraftsstrategi og vekst gjennom differensiering, men ikkemed vekst via lavere kostnader, noe som tyder på at bærekraft hovedsakelig anses som endifferensieringsstrategi av norske produsenter. Til slutt finner vi sterke sammenhenger mellombærekraft og internasjonalisering, innovasjon og digitalisering og automatisering. Viargumenterer for at bærekraftsorienterte selskaper er flinkere til å ta i bruk en rekke verktøy ogstrategier for å overvinne problemet med dobbel eksternalitet, og dermed øker sjansene forsuksess til tross for utfordringer knyttet til bærekraft.
Vi bidrar til teori ved å delta i flere uavklarte diskusjoner i feltet, blant annet hvordaninternasjonalisering, innovasjon og digitalisering henger sammen med bærekraftige satsinger.Videre bidrar vi til økt forståelse av bærekraft i en strategisk kontekst. Dette bidrar til å belysehvordan bærekraft implementeres og hvordan det brukes av bedrifter for å oppnåkonkurransekraft i praksis. Denne informasjonen er viktig for ledere for å bedre forståelsen avhvordan de kan innlemme bærekraft i sine strategier. Å forstå hvordan bærekraftsorienterteselskaper lykkes kan også hjelpe lovgivere med å implementere lover og støtteordninger sombidrar til å fremme fordelaktig praksis. Increasing attention on sustainability is leading firms to adopt sustainability practices at an everincreasing pace. However, the field of corporate sustainability is highly fragmented, andfundamental questions about sustainability in a strategic context remain unanswered.Understanding which companies are at the forefront of implementing sustainability practices,why they are doing it and how, is vital to increase the understanding of one of the most importanttransitions of our time.
This study aims to explore these questions, and uncover which companies are most likely to besustainable, whether they are more likely to have higher growth ambitions, and which growthstrategies and tools sustainable companies use to realise their ambitions.A questionnaire was sent to all companies in the manufacturing industry in Norway with NACEcodes in the group “C - Manufacturing”. The survey data was combined with data retrieved fromthe official registers of Proff Forvalt. Correlation analysis with Spearman’s rho and analysis ofvariance (ANOVA) were used to uncover relationships between sustainability strategy andcompany characteristics, growth ambition, growth strategy, internationalisation anddigitalisation.
The study finds that larger companies are more likely to be sustainability-oriented, while age isirrelevant. There is a strong, positive relationship between sustainability and growth ambition,suggesting that sustainability plays an important role in growth. We argue that this is likely aresult of the increased competitiveness associated with sustainability. Furthermore, we find apositive relationship between sustainability strategy and growth through differentiation, but notwith growth through lower costs, suggesting sustainability is mainly considered a differentiationstrategy by Norwegian manufacturers. Lastly, we find positive relationships betweensustainability and internationalisation, innovation and digitalisation and automation. We arguethat more sustainable companies are more likely to utilise a variety of tools and strategies toconquer the double externality problem and increase the odds of success in spite of challengesassociated with sustainability.
We contribute to theory by partaking in several unresolved discussions in the field, such as howinternationalisation, innovation, and digitalisation are related to sustainability efforts.Furthermore, we contribute to an increased understanding of sustainability in a strategic context.This helps to shed light on how sustainability is implemented and how it is used by firms to gaincompetitiveness in practice. This information is vital for managers when incorporatingsustainability into their strategies. Understanding how sustainable companies succeed can alsohelp regulators implement laws and support schemes that help promote beneficial practices.