Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHauge, Kåre
dc.contributor.authorSzontheimer, Ann Jorunn
dc.date.accessioned2022-11-25T18:20:39Z
dc.date.available2022-11-25T18:20:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114888479:52469474
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034235
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven handler om skolefraværsproblematikken. En bør begynne med å se på hva forårsaker skolefravær, hvilke tegn skal en se etter, hvordan kan de forebygge og hvilke tiltak kan skolen gjøre underveis i prosessen. Hva skal skolen gjøre når problematikken har blitt alvorlig og hvordan kan hjelpeapparatet hjelpe. Det meldes om økning av skolefravær, der eleven blir delvis eller helt borte fra skolen og undervisningen. Dette påvirker både eleven, foreldre og skolen. Oppgaven er skrevet med en kvalitativ tilnærming, der det er brukt intervju for å komme tett på noen som jobber med skolefraværsproblematikken og med tilrettelegging. Resultatene av intervjuene pluss teorien, oppgaven har tatt for seg, har gitt et bilde av hvordan dette er rundt om i skole Norge og hvordan tiltak og tilrettelegging kan hjelpe disse elevene. Det kan være mange grunner til skolefraværet. Det kan være elevens individuelle årsaker som er grunnen. Dette kan være at eleven er introvert, har lav selvtillit, sliter med atferd, er emosjonell sårbar, har overdreven frykt, har angst, fobier, har en depresjon eller en diagnose. Årsakene kan være knyttet til hjemmet eller foreldrene. Det kan være fattigdom, foreldre med psykiske eller fysiske lidelser eller foreldremotiverte årsaker. På skolen kan det være mange årsaker som kan bidra til at elever sliter med skolefravær. Det kan ha med lærer eller medelever å gjøre, det kan være ensomhet, mobbing, faglige vansker eller vansker med overganger. Det kan også være opprettholdende faktorer som er årsaken til skolefravær. Hjelpeapparatet kan også bidra inn i utfordringen med skolefravær. For å hjelpe disse elevene må en jobbe forebyggende med årsakene, og en må tilrettelegge og sette inn tiltak underveis i periodene eleven sliter med skolefravær. Noen tiltak kan en gjøre mens eleven er på skolen for å hindre at fraværet blir større og noen tiltak må gjøres når eleven ikke lenger kommer på skolen. Tiltak en kan sette inn kan være å øke skolens kunnskap og kompetanse om temaet, en bør kartlegge hver enkelt elev for å finne tiltak som hjelper den enkelte. Her er det viktig at eleven blir hørt og selv kan være med i planleggingen. Skolen bør føre fravær og følge med om det blir for stort og om det finnes noen mønster på fraværet. Tiltak som gir eleven forutsigbarhet og trygghet er viktig. Lærer-elev relasjon og elev-elev- relasjoner er også viktig å tenke på i tilretteleggingen. En må også vite litt om angst for å kunne tilrettelegge for elever med de utfordringene. Funnene på studien danner et godt bilde av hvordan det faktisk kan være på skoler som jobber systematisk og målrettet, og hvor godt noe kan fungere. Sett i sammenheng med hva som skjer på mange skoler, så er det en del jobb som må til før alle skolene får en god kunnskap og kompetanse om skolefraværs problematikken, slik at de kan begynne på en tydeligere prosess for å stoppe eller avverge skolefravær. Mange skoler har litt å lære om forebygging og tilrettelegging av disse elevene.
dc.description.abstractAbstract This task is about the problem of school absence. It should start by looking at what causes school absence, what signs should we look for, how can they prevent it and what measures can the school take during the process. What should the school do when the problem has become serious and how can the support system help. There are reports of an increase in school absence, where the pupil is partially or completely absent from school. This affects the pupil, parents and the school. The thesis is written with a qualitative approach, where interviews have been used to get close to someone working on the school absence problem and with facilitation. The results of the interviews plus the theory, have provided a picture of how this is in Norwegian schools and how measures and adaptations can help these students. There can be many reasons for the school absence. It may be the individual causes of the student that are the reason. This may be that the student is introverted, has low self-esteem, struggles with behavior, is emotionally vulnerable, has excessive fear, has anxiety, phobias, has a depression or a diagnosis. The reasons may be related to the home or parents. It can be poverty, parents with mental or physical disorders or parental-motivated causes. At school, there can be many reasons that can contribute to students struggling with school absence. It may have to do with the teacher or fellow pupils, it can be loneliness, bullying, professional difficulties or difficulties with transitions. There may also be sustaining factors that are the cause of school absence. The support system can also contribute to the challenge of school absence. To help these students, we must work preventively on the causes, and we must facilitate and implement measures during the periods when the student struggling with school absence. Some measures can be taken while the student is at school to prevent the absence from getting bigger and some measures must be taken when the student no longer attends school. Measures we can implement may be to increase the school's knowledge and competence on the topic, we should map each student to find measures that help the individual. Here it is important that the student is heard and can participate in the planning. The school should keep an absence and monitor whether it becomes too large and whether there is any pattern of absence. Measures that give the student predictability and security are important. Teacher-student and student-student relationships are also important to consider in the adaptation. We must also know a little about anxiety in order to facilitate for students with those challenges. The findings of the study provide a good picture of how it can actually be in schools that work systematically and purposefully, and how well something can work. In the context of what is happening in many schools, there are some jobs that are needed before all schools gain a good knowledge and expertise about the problem of school absence, so that they can begin a clearer process to stop or avert school absence. Many schools have some learning about the prevention and facilitation of these students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkolen og problematisk skolefravær.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel