Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBubb, Sara
dc.contributor.advisorJones, Mari-Ana
dc.contributor.authorKvernmo, Beate Irene
dc.date.accessioned2022-11-25T18:20:36Z
dc.date.available2022-11-25T18:20:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114888479:64941831
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034234
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven handler om hva mine medarbeidere legger i det å ha tillit til sin leder/ledelse. Som ny i avdelingslederjobb ved Verdal videregående skole, er jeg opptatt av at mine medarbeidere skal ha tillit til meg som leder. Gjennom denne oppgaven har jeg spurt medarbeiderne på mine avdelinger, hva de vektlegger når de har tillit til sin leder. Dette har gitt meg innsikt i hva de ønsker, og det gir meg en god mulighet for å bygge videre på deres tanker om tillitsbegrepet. Verdal videregående skole har er arbeidsmiljøprosjekt gående for perioden 2021-2024. Bakgrunnen for denne er at skolen siden høsten 2018 har arbeidet særlig med helsefremmende tiltak gjennom arbeidsmiljøprosjektet. Utgangspunktet for arbeidet er å styrke nærværet på skolen gjennom å jobbe med helsefremmende faktorer i arbeidsmiljøet. Her jobber de sammen med blant annet bedriftshelsetjenesten for å ha fokus på jobbnærvær i stedet for fravær. I denne prosessen kommer begrepet «tillit til» opp mange ganger. Det har vært viktig for meg at mine medarbeidere skal få frem sine egne betraktninger og meninger, og ikke at de skal beskrive erfaringer med tidligere eller nåværende ledelse. Jeg har gjennom oppgaven fått mange gode tilbakemeldinger på hva de legger i begrepet tillit og hva de ønsker av sin leder/ledelse. Mine medarbeidere mener at det å kunne styre arbeidsdagen, undervisningen, vurderingsarbeidet og arbeidstiden selv, er viktig for å føle at de har tillit fra ledelsen. Samtidig blir tillitsbegrepet knyttet opp mot relasjoner. Det er viktig med relasjonsbygging, og at leder har god relasjons-kompetanse for at medarbeiderne skal føle seg sett, og tatt vare på i det daglige arbeidet. Jobben videre blir å ta med seg dette i mitt lederskap inn mot mine medarbeidere, og bruke det som et grunnlag for å bygge opp tilliten mellom meg og mine medarbeidere. Oppgaven og svarene har gitt meg mye innsikt både i teoriene omkring temaet, men også i hva som er viktig for mine medarbeidere. I de svarene jeg har fått ser jeg hvor viktig det er for mine medarbeidere å styre arbeidstiden selv. Dette kommer mye tydeligere frem enn det jeg trodde jeg ville finne. Samtidig er det også tydelig hvor viktig det er at vi som ledere er gode på relasjoner, og at vi ser våre medarbeidere som hele mennesker, ikke bare i jobbsammenheng. Den viktige jobben vil fortsette videre med å ta vare på, og følge opp dette som medarbeiderne melder tilbake til meg. Samtidig er det noe vi i samlet ledergruppe kan bruke på veiene videre i vårt arbeid som ledere ved Verdal videregående skole, men også noe som er overførbart til andre skoler og andre arbeidsplasser der tillit mellom ansatte er viktig.
dc.description.abstractAbstract This master thesis is about what my employees means when they talk about «having trust» in their leader. I am new in the job as department manager at Verdal videregående school. As their new leader I am interested in what my employees means by having trust in me as their leader. In this masters thesis I have asked my employees in my departement, about what they think is important for having trust in their leader. This has given me an opportunity to find out what they want, and it gives me the possibility to work with their thoughts about the term «trust in their leader» in my further work with my employees. Verdal videregående school has an ongoing work environment project for the period 2021-2024. Since autumn 2018, the school has been working with health-promoting measures through this work environment project. The main point with this project has been the focus in job presence through working with health-promoting measures in the work environment. The school works together with the occupational health service, among others, to have focus on job-presence instead of job-absence. In this process the term «trust» is often mentioned. It has been important to me that my employees shall state their own considerations and opinions, and that they don’t describe their earlier or present leaders. I have had lots of feedback what my emplyoees mean about the term «trust», and what they want from their leader. Going forward, my work will be to use this in my leadership with my employees, as basis to build the trust between myself and my employees. The term trust is linked to relations. It is important to build good relations in this process where the employees shall feel they are taken care of, and be seen, in their daily work. The master has given me a lot of insight into both the theories about this topic, and the opinions of my employees. In my employees answers I have learned how important it is that they can control their own time at work. This is emphasized much stronger that I was expected. At the same time it is clearly how important it is that leaders need to be good at building relations, and that we treat our employees as humans not just employees. This important job will continue, to take care of my employees and to follow up their feedbacks to me. The feedbacks is also something that will bee important for the whole managmenet at Verdal videregående school to continue to create good health-promoting mesures for more job-presence at work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMaster i skoleutvikling og utdanningsledelse. Tiilitsbasert ledelse- hva vil det si for deg som lærer/fagarbeider å ha tillit til din leder/ledelse?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel