Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarsand, Liselott.
dc.contributor.authorSkomakerstuen, Alexander.
dc.date.accessioned2022-11-22T18:19:42Z
dc.date.available2022-11-22T18:19:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182041:33529199
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3033498
dc.description.abstractTeknologi, globalisering, nyutviklinger og endrende politiske og kulturelle landskap tilsier at endringer i samfunnet og endringsprosesser i organisasjoner er noe som vil ta og allerede tar plass i vår verden. Samtidig har læringsbegrepet utviklet seg videre utenfor skolegården og blitt en sentral faktor for økonomien, da omskoleringer og opprusting av ansatte til imøtekommende endringsprosesser er sentrale kvaliteter som framtiden krever. Formålet med denne undersøkelsen har derfor vært å se på hvordan ansatte i en organisasjon opplever endringsprosesser. Blir læring, motivasjon eller samarbeid mer prekært i organisasjonslivet når endringer tar sted, og hvordan lærer man seg å møte endringer? Dette er sentrale spørsmål i undersøkelsen og derfor har problemstillingen blitt: Hvordan opplever ansatte læring i endringsprosesser? Oppgaven har tatt utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn der hovedtrekket er at læring konstrueres sammen med andre gjennom deltakelse, fellesskap og praksis. Metodikken for å belyse problemstillingen har vært et kvalitativt forskningsdesign med semistrukturerte intervjuer av fem informanter. Disse intervjuene har blitt analysert gjennom en tematisk innholdsanalyse også inspirert av stegvis-deduktiv induktiv metode. Analysen viser til at informantene opplever læring i endringsprosesser gjennom tre sentrale dimensjoner, som virker å handle i samspill med hverandre. For det første som bundet i konteksten, der kvaliteten på gjennomføringen legger et premiss på hvordan læring i endringsprosesser oppleves. For det andre oppleves læring også innad en sosial dimensjon der samarbeid og deltakelse i fellesskap vektlegges både som motivator, men også som et premiss for å klare å overleve en endringsprosess. For det tredje oppleves læring i endringsprosesser også som personlig utvikling. Gjennom å delta i en endringsprosess får man tilgang til å lære nye ting og blir kjent med nye mennesker, noe som ansees som ressurser av informantene.
dc.description.abstractTrends within technology and development, globalization and changing political -and cultural landscapes indicates that societal and organizational change is widespread, currently taking place and will most likely become more present in the future. At the same time learning theories have evolved from concentrating on children and school situations to becoming an integral part of modern organizations with a desire to strengthen their capacities, both financial and social. The purpose of this study is the investigation of how employees experience organizational change. In what ways can learning, motivation or cooperation become more precarious within the process of organizational change, and how can the employees best manage the changes? These are the central questions/themes of this study, and the main research question is as follows: How does employees experience learning midst an organizational change? The study is based primarily on sociocultural learning theory, which tells us that learning is constructed through participation, community, and practice. The study was conducted as a semi structured interview of five participants, with a qualitative research design. The data has been analysed using thematic content analysis and is in part inspired by the stepwise-deductive inductive method. The analysis shows that the participants experience learning during the change process through three dimensions, all seemingly cooperating with each other. Firstly, the experience is context bound. The quality of implementation sets the premise of how the learning is experienced. Secondly, learning is experienced within a social dimension. Collaboration, participation and (a sense of) community is emphasized as a motivating factor, as a premise for managing the change and as a mean to survive the process. Thirdly, learning is experienced as personal development. By participating in the process, employees have an opportunity and access to learn new skills, create new social relations, both of which are considered as positives.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvis du har nytte av det og bruker det, det er da det er læring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel