Show simple item record

dc.contributor.advisorMonteiro, Eric
dc.contributor.advisorFarschian, Babak
dc.contributor.authorAkhgar, Yalda
dc.date.accessioned2022-11-12T18:19:45Z
dc.date.available2022-11-12T18:19:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112046434:30064487
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031520
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien ser på hvordan brukerkrav utvikles for generiske programvarer ved å ta for seg Helseplattformen som case. Helseplattformen er en storskala utviklingsprosjekt som skal innføre en felles elektronisk pasientjournal (EPJ) for helsetjenesten i Midt-Norge, og er et steg mot realisering av det nasjonale målbildet Én innbygger - én journal. Løsningen er levert av amerikanske leverandøren Epic Systems Corporation som tidligere har vært implementert i land som Danmark, Storbritannia og Nederland. Helseplattformen skal bygges på generiske kjernen til Epic. Denne løsningen er generisk som betyr at den inneholder standardiserte arbeidsforløp og funksjonalitet som skal være mulig å tilpasse inn i forskjellige medisinske kontekst. Gjennom denne oppgaven skal vi se på utviklingsprosessen til brukerkrav og opplæringens rolle i generiske systemer. Det blir sett på hvordan Helseplattformen har gått frem og satt opp brukerkravene, hvordan de har sørget for brukerinvolvering og hvordan opplæring av systemet har foregått. Basert på dette og eksisterende litteratur vil det bli gitt en liste over faktorer en må ta hensyn til under anskaffelse av generiske programvarer. Som resultat konkluderes det med at anskaffelser av store generiske programvarer er omfattende, og at det er mange faktorer som må tas hensyn til. Det er spesielt viktig å ta hensyn til faktorer som språk, kultur og kontekster ved en slik anskaffelse da dette påvirker brukerkravene, og dermed sluttresultatet. I anskaffelse av store generiske løsninger anbefales det først og fremst å gå for en leverandør som kan språket, og kulturen i det landet det skal implementeres i. Dersom man går for en utenlandsk løsning, anbefales det å gi god tid til leverandøren til å sette seg godt inn i kulturen og det området de skal ta for seg, samtidig som det bør gis tid til brukerne i å bli kjent med programvaren leverandøren tilbyr. Videre anbefales det at opplæring av systemet planlegges grundig, og basert på sluttbrukernes kunnskap, og at de sju best practices av Mc Alearney blir tatt hensyn til under planlegging av opplæring.
dc.description.abstractThis study looks at how user requirements are developed for generic software by considering the Health Platform as a case. The Health Platform is a large-scale development project that will introduce a common electronic patient record (EPR) for the health service in Central Norway and is a step towards realizing the national target image One inhabitant - one record. The solution is provided by the American supplier Epic Systems Corporation, which has previously been implemented in countries such as Denmark, the United Kingdom, and the Netherlands. The Health Platform will be built on the generic core solution of Epic. This solution is generic, which means that it contains standardized workflows and functionality that must be possible to adapt to different medical contexts. Through this thesis, we will look at the development process of user requirements and the role of training in generic systems. It looks at how the Health Platform has proceeded and set up the user requirements, how they have ensured user involvement and how training of the system has taken place. Based on this and existing literature, a list of factors that must be considered when purchasing generic software will be provided. As a result, it is concluded that procurement of large generic software is extensive, and that there are many factors that must be considered. It is especially important to consider factors such as language, culture and contexts in such a procurement as this affects the user requirements, and thus the end result. When procuring large generic solutions, it is recommended first and foremost to go for a supplier who knows the language and culture of the country in which it is to be implemented. If you go for a foreign solution, it is recommended to give plenty of time for the supplier to settle down well into the culture and the area they are going to address, while at the same time giving users time to get acquainted with the software the provider offers. Furthermore, it is recommended that training of the system is planned thoroughly, and based on the end users' knowledge, and that the seven best practices by Mc Alearney is considered when planning the training.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtvikling av brukerkrav og viktigheten av opplæring i generiske programvarerer
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record