Show simple item record

dc.contributor.advisorSørheim, Roger
dc.contributor.authorFolkvord, Sindre
dc.contributor.authorKildebo, Petter Norsted
dc.date.accessioned2022-11-08T18:19:25Z
dc.date.available2022-11-08T18:19:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116470872:116749080
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030757
dc.description.abstractCovid-19 pandemien og restriksjonene den førte med seg gjorde at verden forandret seg totalt. Fra å være åpen og internasjonalisert, ble verden forvandlet til lukket og innesperret. Dette førte til en sjokkbølge som tvang bedrifter og hele industrier til å håndtere en enorm usikkerhet uten forvarsel. I denne masteroppgaven har vi studert effektene av og responsene til pandemien, gjennom bruk av entreprenørskaps- og ledelsesteori, som entreprenøriell orientering, kunnskapsbaserte ressurser, effektuering, kausalitet og usikkerhet. Krisesituasjonen skapte en helt ny kontekst for å gjennomføre forskning som tillot oss å bruke litteraturen i en annen kontekst enn “business as usual” og mindre kriser. Oppgaven består av en omslagsoppgave og to forskningsartikler. Omslaget knytter sammen de to artiklene, og er skrevet på en mer komplementær og detaljert måte. Den første forskningsartikkelen, Artikkel 1, er en kvantitativ studie som bidrar til eksisterende litteratur ved å frembringe ny kunnskap om hvilken effekt ulike strategier har hatt for å håndtere usikkerhet. Artikkel 2 er en kvalitativ studie som bidrar til eksisterende litteraturen ved å utforske effekten av underpunktene til entreprenøriell orientering og effektuering. Gjennom denne oppgaven har vi sett at ingen bedrifter på individuelt nivå har opplevd krisen likt, noe som har ført til at responsen derfor har vært ulik. Basert på den kvantitative analysen, Artikkel 1, som inneholder data fra 442 ulike selskaper innhentet tidlig i pandemien, fant vi flere signifikante sammenhenger. Det kom frem at hvordan en bedrift valgte å reagere på krisen ble påvirket av deres marked og industri, deres innovative tankesett og opplevd grad av usikkerhet. Denne forskningsartikkelen fant også en korrelasjon mellom bedrifters prestasjon og om de hadde håndtert pandemien proaktivt eller reaktivt. Artikkel 2 er en forlengelse av funnene fra Artikkel 1 og ser nærmere på hvorfor bedriftene valgte å respondere nettopp sånn de gjorde, samt undersøke hvilke av reaksjonene som har blitt vedvarende endringer for selskapene. I forskningsartikkelen ble det funnet en relasjon mellom selskapets entreprenørielle orientering, deres marked, fleksibilitet i resurser, opplevde grad av usikkerhet, deres krise-forberedelser opp mot deres respons og prestasjon. Forskningsartiklene, sett under ett, bidrar med dette til vårt mål om å undersøke hvordan Koronapandemien ha innvirket norske selskaper, hvordan de har respondert og hvorfor de har gjort som de har gjort. De bidrar også til teorien med å se på eksisterende litteratur, entreprenørskap og ledelse, i en ny kontekst - koronapandemien.
dc.description.abstractThe lockdown of countries due to the Covid-19 pandemic transformed the world from being open and internationalized to closed and confined. This created a shock wave that forced both industries and individual companies to handle the emerging uncertainty almost instantly. In this Master's thesis we have studied the effects of and the response to the pandemic through the use of entrepreneurial and managerial literature, such as entrepreneurial mindset and orientation, knowledge based-resources, effectuation, causation and uncertainty. The crisis situation created a completely new context for conducting research, enabling us to use the literature in a different context than "business as usual" and smaller crises. The thesis consists of a cover essay and two research papers. The cover connects the two papers, and is written in a more complementary and detailed manner. The first research paper, Paper 1, is a quantitative study which contributes to the literature with new knowledge related to what effects different strategies had on handling uncertainty. The second research paper, Paper 2, is a qualitative study which contributes to the literature by examining the effect of individual sub-factors of entrepreneurial orientation and effectuation. Through the study we have found that no individual companies experienced the crisis identically, and the responses of one company has been different from the next. Based on the quantitative analysis of responses from 442 different companies in the early stages of the pandemic, Paper 1 discovered numerous significant relationships. The analysis revealed that organizations' aspirations for their future business environment, innovative mindset, and experienced level of uncertainty all had an impact on how they chose to respond to the pandemic. Furthermore, the paper demonstrated how these responses, whether proactive or reactive, were related to business performance during the crisis. Paper 2 expanded on these findings with a qualitative analysis, delving deeper into why individual companies chose to respond the way they did, and what actions resulted in long-term changes. The paper discovered relationships between the organizations' entrepreneurial orientation, their business environment, the flexibility of their resources, their experienced degree of uncertainty, their crisis preparedness, and their responses and performances during the pandemic. The findings of the two studies, when combined, contribute to our goal of researching and understanding how the Covid-19 pandemic affected Norwegian companies, how they responded to the crisis, and why they did so. Further, it contributes to the theory by viewing the existing theory on entrepreneurship and management in the context of the new environment of the Covid-19 pandemic.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTaming the Black Swan: The effects of and responses to the Covid-19 pandemic
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record