Taming the Black Swan: The effects of and responses to the Covid-19 pandemic
Abstract
Covid-19 pandemien og restriksjonene den førte med seg gjorde at verden forandret segtotalt. Fra å være åpen og internasjonalisert, ble verden forvandlet til lukket oginnesperret. Dette førte til en sjokkbølge som tvang bedrifter og hele industrier til åhåndtere en enorm usikkerhet uten forvarsel. I denne masteroppgaven har vi studerteffektene av og responsene til pandemien, gjennom bruk av entreprenørskaps- ogledelsesteori, som entreprenøriell orientering, kunnskapsbaserte ressurser, effektuering,kausalitet og usikkerhet. Krisesituasjonen skapte en helt ny kontekst for å gjennomføreforskning som tillot oss å bruke litteraturen i en annen kontekst enn “business as usual”og mindre kriser.
Oppgaven består av en omslagsoppgave og to forskningsartikler. Omslaget knyttersammen de to artiklene, og er skrevet på en mer komplementær og detaljert måte. Denførste forskningsartikkelen, Artikkel 1, er en kvantitativ studie som bidrar til eksisterendelitteratur ved å frembringe ny kunnskap om hvilken effekt ulike strategier har hatt for åhåndtere usikkerhet. Artikkel 2 er en kvalitativ studie som bidrar til eksisterendelitteraturen ved å utforske effekten av underpunktene til entreprenøriell orientering ogeffektuering.
Gjennom denne oppgaven har vi sett at ingen bedrifter på individuelt nivå har opplevdkrisen likt, noe som har ført til at responsen derfor har vært ulik. Basert på denkvantitative analysen, Artikkel 1, som inneholder data fra 442 ulike selskaper innhentettidlig i pandemien, fant vi flere signifikante sammenhenger. Det kom frem at hvordan enbedrift valgte å reagere på krisen ble påvirket av deres marked og industri, deresinnovative tankesett og opplevd grad av usikkerhet. Denne forskningsartikkelen fantogså en korrelasjon mellom bedrifters prestasjon og om de hadde håndtert pandemienproaktivt eller reaktivt. Artikkel 2 er en forlengelse av funnene fra Artikkel 1 og sernærmere på hvorfor bedriftene valgte å respondere nettopp sånn de gjorde, samtundersøke hvilke av reaksjonene som har blitt vedvarende endringer for selskapene. Iforskningsartikkelen ble det funnet en relasjon mellom selskapets entreprenørielleorientering, deres marked, fleksibilitet i resurser, opplevde grad av usikkerhet, dereskrise-forberedelser opp mot deres respons og prestasjon.
Forskningsartiklene, sett under ett, bidrar med dette til vårt mål om å undersøkehvordan Koronapandemien ha innvirket norske selskaper, hvordan de har respondert oghvorfor de har gjort som de har gjort. De bidrar også til teorien med å se påeksisterende litteratur, entreprenørskap og ledelse, i en ny kontekst - koronapandemien. The lockdown of countries due to the Covid-19 pandemic transformed the world frombeing open and internationalized to closed and confined. This created a shock wave thatforced both industries and individual companies to handle the emerging uncertaintyalmost instantly. In this Master's thesis we have studied the effects of and the responseto the pandemic through the use of entrepreneurial and managerial literature, such asentrepreneurial mindset and orientation, knowledge based-resources, effectuation,causation and uncertainty. The crisis situation created a completely new context forconducting research, enabling us to use the literature in a different context than"business as usual" and smaller crises.
The thesis consists of a cover essay and two research papers. The cover connects thetwo papers, and is written in a more complementary and detailed manner. The firstresearch paper, Paper 1, is a quantitative study which contributes to the literature withnew knowledge related to what effects different strategies had on handling uncertainty.The second research paper, Paper 2, is a qualitative study which contributes to theliterature by examining the effect of individual sub-factors of entrepreneurial orientationand effectuation.
Through the study we have found that no individual companies experienced the crisisidentically, and the responses of one company has been different from the next. Basedon the quantitative analysis of responses from 442 different companies in the earlystages of the pandemic, Paper 1 discovered numerous significant relationships. Theanalysis revealed that organizations' aspirations for their future business environment,innovative mindset, and experienced level of uncertainty all had an impact on how theychose to respond to the pandemic. Furthermore, the paper demonstrated how theseresponses, whether proactive or reactive, were related to business performance duringthe crisis. Paper 2 expanded on these findings with a qualitative analysis, delving deeperinto why individual companies chose to respond the way they did, and what actionsresulted in long-term changes. The paper discovered relationships between theorganizations' entrepreneurial orientation, their business environment, the flexibility oftheir resources, their experienced degree of uncertainty, their crisis preparedness, andtheir responses and performances during the pandemic.
The findings of the two studies, when combined, contribute to our goal of researchingand understanding how the Covid-19 pandemic affected Norwegian companies, how theyresponded to the crisis, and why they did so. Further, it contributes to the theory byviewing the existing theory on entrepreneurship and management in the context of thenew environment of the Covid-19 pandemic.