Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjørtoft, Henning
dc.contributor.advisorTorvatn, Anne Charlotte
dc.contributor.authorSvingen, Anita
dc.date.accessioned2022-11-08T18:19:13Z
dc.date.available2022-11-08T18:19:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:118957862:48636031
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030753
dc.description.abstractSammendrag I denne studien undersøker jeg hvordan tre førsteklassinger skriver tekster etter meningsfulle skriveoppdrag, basert på teori om funksjonell skriving. Jeg har sett spesielt på hvilke spor som finnes i elevtekstene etter kriterier i undervisningen og hvordan elevene samtaler om tekstenes innhold, form og formål. Studien ble inspirert av egne erfaringer gjennom arbeid med de yngste elevene, der det har vært usikkerhet rundt hvordan man skal drive skriveundervisning. Sentralt i studien står teori om funksjonell skriving, støttende stillas og Ongstads (2004) modell av skrivetrekanten, der alle ytringer har et innhold, en form og et formål. Oppgavens problemstilling er; Hvordan skriver elever i første klasse etter undervisningsopplegg rettet mot meningsfull skriving og hvordan snakker elever om egen skriving? Dette er en kvalitativ casestudie av 1. trinnselevers arbeid med funksjonelle skriveoppgaver og analysen tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål. - Hvilke spor finnes i elevtekstene etter kriterier fra undervisning? - Hvordan snakker elevene om egen skriving? - Hvordan påvirkes elevenes forståelse av oppgaven, tekstene deres? Jeg gjennomførte 3 ulike undervisningsopplegg, basert på teori om henholdsvis modelltekster som støttende stillas, sjangerpedagogikk og veiledet skriving. Datamaterialet består av til sammen 9 elevtekster fra 3 førsteklassinger og 9 transkripsjoner fra samtaler med hver elev etter skrivesituasjonen. I tillegg har jeg feltnotater fra observasjon i klasserommet. Studien viser at elevene allerede i første klasse kan skrive funksjonelle tekster og den gir videre et innblikk i elevenes tekstkompetanse. Elevene følger mange av kriteriene fra de ulike skriveoppdragene og viser at de kan skrive tekster som legger vekt på innhold, form eller formål for skrivingen. Studien viser imidlertid nokså stor forskjell i hvordan elevene kan samtale om egen skriving og hvor mye de får uttrykt skriftlig. Studien gir også et innblikk i hvor mye vi lærere kan påvirke elevenes skriving, ut fra hva vi legger vekt på i introduksjon av skriveoppdrag. De ulike elevtekstene har ulik vektlegging av innhold, form og formål (Smidt, 2010). Noe kommer naturlig gjennom tekstsjanger, mens annet ser ut til å være et direkte resultat av undervisningen. Ikke minst så viser studien hva de yngste elevene kan mestre, allerede tidlig i første klasse.
dc.description.abstractAbstract In this study I explore how three 1st-graders write texts after meaningful writing assignments, based on theory of functional writing. I have especially looked for traces of the assignments’ criteria, as presented in the classroom and how the pupils speak about their texts content, form and function. This study was inspired by my own experiences through working with our youngest pupils, where there have been insecurities regarding how to teach writing skills. The theory of functional writing is central in this study, as is the theory of scaffolding, model texts and Ongstads (2004) triadic of utterances, where every utterance has a content, a form and a function. This thesis targets the following research problem: How do 1st- graders write, after they have received writing assignments directed towards meaningful writing and how do they speak about their own writing? This is a qualitative case study of three 1st-graders work with functional writing assignments and the analysis is based on the following research questions: - What traces of the criteria presented in the classroom, can be found in the pupils’ texts? - How do the pupils speak about their own writing? - How does the pupils’ understanding of the task, affect their written texts? I carried out 3 different teaching activities, based on theories of model texts as scaffolding, genre approach to teaching writing and guided writing. The data material consists of 9 texts from 3 first graders, 9 transcriptions from conversations had with the 3 pupils after each writing session and field notes from observations made in the classroom. The study shows that pupils can write functional texts in the first grade and it gives an insight into the pupils’ competence in writing texts. The pupils follow many of the criteria from the different assignments and show that they can write texts that emphasize content, form or function. However, the study also shows a difference in how the pupils can speak about their own writing and how much they can express in writing. The study also gives an insight into how much we, as teachers, can affect the writing of our pupils, depending on what we emphasize in the introduction of a writing assignment. The different texts vary in putting content, form or function in the foreground (Smidt, 2010). Some choices will be natural from the genre of the text, but others seem to be a direct result of the teaching situation. Last but not least, this study shows parts of what our youngest pupils can master, already in the first grade.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMeningsfull skriving på 1. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel