Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Bent
dc.contributor.authorØvrehus, Inger - Elise
dc.date.accessioned2022-11-01T18:19:10Z
dc.date.available2022-11-01T18:19:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110011684:4034755
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029417
dc.description.abstractSkolen er som et av samfunnets viktigste institusjoner under et konstant krysspress når det gjelder ivaretagelse av elevers læringsutbytte, sosial trivsel og mestring, og ikke minst resultat – og økonomistyring. Samtidig er det en forventning av at disse praksiser ikke konkurrerer, men heller forutsetter og utfyller hverandre. Skolens organisasjon og ledelse opplever jevnlig store endringsperioder og iverksettelse av nye reformer. I takt med dette, rettes det en økende forventning til skoleleders kunnskap og kompetanse både på forvaltningsnivå, innen pedagogiskledelse og menneskefag. Organisering og ledelse i utdanningsinstitusjoner krever godt samspill og gode sjonglører. Hvem er det som mestrer og håndterer en såpass krevende lederrolle og funksjon over tid? Denne masteroppgaven i erfaringsbasert spesialpedagogikk, handler om livshistoriene til tre rektorer, deres erindringer og beretninger fra sine liv, fra den spede begynnelse i barndom og oppvekst, ungdomstid og utdanningsbane, hendelser og opplevelser som i ulike former har ført frem til å bli skoleleder. Gjennom deres livshistorier har formålet vært å bli bedre kjent med mennesket bak funksjonen Rektor. Jeg har sett på objektive livsvilkår og miljøstrukturer, som kan ha ligget til grunn for utvikling av lederidentitet. Med dette som utgangspunkt er overordnet problemstilling «Hvem er rektor? En kvalitativ studie av rektor sin livshistorie i lys av Bourdieu. Deres fortellinger er analysert og fortolket i lys av Bourdieu sine begreper om habitus, kapital og felt, som sammenholdes med teori innen livshistorieforskning og skoleledelse. For å få satt fortellingene inn i en større samfunnsvitenskapelig forståelse, er funn studert i lys av de historiske, sosiale og kulturelle kontekster som livshistoriene står seg sammen med. Gjennom forskningen mener jeg å ha funnet sterke indikasjoner på arvet og akkumulert kulturell og sosial kapital. Nøkkelord: livshistorieforskning, rektor, Bourdieu, habitus, kapital og felt
dc.description.abstractSchools are one of society's most important institutions, if not the most important. And are under constant conflicting pressures when it comes to safeguarding the learning outcome, social well-being and mastery of pupils while trying to achieve results and economies. Meanwhile, schools are also expected to deliver, approximate and complement one other, without competing. School administrations regularly face major periods of change and are constantly being asked to implement new reforms. Alongside all this, governments are continuously demanding more knowledge and competence from school administrators within management, educational supervision and humanistic subjects. Organization and leadership at educational institutions require good interaction and juggling skills. So, what kind of person can handle such demanding leadership roles and functions over time? This master's thesis in experience-based special needs education looks at the life stories of three headteachers and their thoughts and stories from their lives, from humble beginnings in childhood and growing up, adolescence and their educational paths, important events and experiences that in various forms have led to them becoming headteachers.I also wanted to look at the objective living conditions and environmental structures that formed the basis for the development of a leadership identity. With this as a point of departure, the overarching thesis is "Who is principal? A qualitative study of the principal`s lifestory in the light of Bourdieu". Their stories are analyzed and interpreted applying Bourdieu's concepts of habitus, capital and field, which are combined with theories in life - history Research and school management. In order to put their stories into a broader social sciences understanding, my findings are studied in a historical, social and cultural contexts in which their lives and stories have unfolded. Through the research, I found strong indications of inheritance and accumulated cultural and social capital. Keywords: life history research, headmaster, Bourdieu, habitus, capital and field
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvem er rektor? En kvalitativ studie av rektor sin livshistorie i lys av Bourdieu
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel