Predicting the Winners: An empirical study on Norwegian exporting SMEs
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3028956Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er vel kjent at en mindre gruppe med høyvekstbedrifter utgjør de viktigste bidragsyterne tiløkonomisk vekst og skaper mesteparten av nye arbeidsplasser. Disse er hovedsakelig små og ungeinnovative selskaper som umiddelbart blir internasjonale, såkalte Born Globals (BGs). Begrepet ‘TheWinners’ betegner de beste i denne gruppen. Den sosioøkonomiske verdien av disse firmaene reiseret interessant spørsmål: Er det mulig å forutsi hvilke selskaper som kommer til å bli vinnere, basertpå et felles sett med suksessfaktorer?
Siden år 2000 har flere nye virksomheter blitt etablert enn noen gang før, en trend som har økt denseneste tiden. Samtidig er det bare rundt 10 % av nye selskaper som overlever på lang sikt. Dette gjørkunnskap om hvilke suksessfaktorer som kjennetegner de bedriftene som lykkes svært relevant.Innsikt rundt dette tema er av stor verdi for gründere og bedriftsledere, investorer, politikere, ogbeslutningstakere, som alle har som mål å dyrke suksess. Samtidig gjør den økonomiske betydningentil disse firmaene denne innsikten viktig fra et samfunnsperspektiv.Formålet med denne studien er å undersøke hvilke kjennetegn ved vinnerne som er driverne bakderes prestasjon. Tidligere studier har undersøkt gründerens egenskaper og virksomhetens vekst ogprestasjon hver for seg. Denne studien tar sikte på å inspisere begge disse sidene ved et selskap oghvordan de henger sammen.
Studien er utført som en kvantitativ longitudinell studie. Datasettet er bygget opp rundt enundersøkelse utført i 2014, og strekker seg over 13 år fra 2008 til 2020. Dette gjør det mulig åstudere selskapenes finansielle utvikling både før og etter tidspunktet for spørreundersøkelsen, derinformasjon ble samlet inn for å analysere tankesettene. Det endelige datautvalget inkluderer 203norske små og mellomstore bedrifter (SMEs) som driver eksportvirksomhet. To hovedhypoteser bleundersøkt: At veksten til vinnerne er karakteristisk og relatert til selskapets internasjonalisering (gradav Born Globalness), og at ledelsens tankesett former flere avgjørende trekk ved vinnerne som igjener direkte relatert til deres prestasjon. Disse ble videre utdypet gjennom henholdsvis 4 og 3underhypoteser som var direkte testbare med datasettet. Deskriptiv statistikk, korrelasjonsstatistikk,samt ANOVA og regresjonsanalyse ble brukt som analysemetoder.
Resultatene viser at Vinnerne er svært internasjonale og demonstrerer en enestående og vedvarendevekst. En betydelig andel av firmaene kan karakteriseres som ‘born-to-run’. Disse ser ut til å væreforløpere til firma i superkategorien Gaseller. Vinnerne har en særegen tankegang som ser ut til åvære en avgjørende suksessfaktor. Denne tankegangen er retningsgivende for handlinger som driverderes prestasjon. Vinnerne har dessuten en eksepsjonell evne til å tilegne seg og internaliserekunnskap, og raskt omsette dette til forbedringer i egen drift og organisasjon. Tilknytning tilressurssterke selskaper er et vanlig kjennetegn ved vinnerne som de ser ut til å hente myeinspirasjon, kunnskap og støtte fra.
For å konkludere: det er faktisk mulig å identifisere flere felles suksessfaktorer som er drivere avvinnernes prestasjoner og skiller dem fra mengden. Suksessfaktorene kan finnes ved ren finansiellanalyse og ved inspeksjon av menneskelig kapital, som henger sammen. Videre antyder dette at deter mulig å forutsi hvilke firmaer som har potensial til å bli vinnere. Mer kunnskap om temaet erimidlertid av stor samfunnsøkonomisk verdi. Nye studier oppmuntres for å undersøke flereøkonomiske indikatorer som er karakteristiske for utviklingen av vinnerne. Videre forskning påvinnernes tankesett bidrar også til en mer fullstendig forståelse av hvordan flere vinnere kan skapes,identifiseres, og legges til rette for. It is well established that a small group of high-growth high-performers are the main contributors toeconomic growth and new job creation. These are mainly small and young innovative companies thatimmediately internationalize, so-called Born Global firms (BGs). The Winners denote the topperformersof this group. The socio-economic value of these firms raises an interesting question: Is itpossible to predict which ventures will become Winners based on a set of shared success factors?In the last two decades, more new ventures have been established than ever before. Meanwhile,only about 10 % survive long-term. This makes knowledge on the success factors that drive theperformance of the firms that do succeed highly relevant. Such insight is of great value toentrepreneurs and managers, investors, politicians, and policy makers, who all aim to cultivatesuccess. Moreover, the economic importance of these firms makes it important from a societalperspective.
The purpose of this study is to examine which traits that drive the performance of the Winners.Previous studies have investigated characteristics of the entrepreneur and the venture’s growth andperformance separately. The present study aims to inspect both aspects and how they areinterrelated.
The study is conducted as a quantitative longitudinal study. The dataset, which spans 13 years from2008 to 2020, builds on a survey conducted in 2014. The final sample includes 203 Norwegian Small-Medium Enterprises (SMEs) that engage in export activities. Two main hypotheses were investigated.The first stated that the growth of the Winners is characteristic and related to theinternationalization (degree of Born Globalness). The second stated that the mindset of theleadership shapes several crucial features of the Winners that directly relate to their performance.These were explored through 4 and 3 sub-hypotheses, respectively. Descriptive statistics,correlational analyses, univariable analysis of variance (ANOVA), and regression analyses were used.
The results show that the Winners are highly international and display an outstanding and persistentgrowth. A significant share can be characterized as born-to-run. These appear to be precursors to thesuperfirms called Gazelles. The Winners possess a distinctive mindset that appears to be a crucialsuccess factor. This mindset is directional for actions that drive their performance. Moreover, theWinners have an expert ability to seek, obtain, and internalize knowledge, and rapidly translate thisinto organizational and operational improvements. Having a resourceful affiliated companies is acommon trait from which the Winners seem to draw a lot of inspiration, knowledge, and support.
In conclusion, it is indeed possible to identify several shared success factors that drive theperformance of the Winners and make them stand out from the rest. These build on both purefinancial analysis and inspection of soft traits, which are interrelated. This suggests that it is possibleto predict which firms have potential to become Winners. However, more knowledge on these topperformersis necessary, given their great socio-economic value. New studies investigating morefinancial indicators that are characteristic to the development of the Winners is encouraged.Moreover, further exploration of the Winners’ mindset contributes to a more completeunderstanding of the drivers of their success.