dc.description.abstract | Det er vel kjent at en mindre gruppe med høyvekstbedrifter utgjør de viktigste bidragsyterne til
økonomisk vekst og skaper mesteparten av nye arbeidsplasser. Disse er hovedsakelig små og unge
innovative selskaper som umiddelbart blir internasjonale, såkalte Born Globals (BGs). Begrepet ‘The
Winners’ betegner de beste i denne gruppen. Den sosioøkonomiske verdien av disse firmaene reiser
et interessant spørsmål: Er det mulig å forutsi hvilke selskaper som kommer til å bli vinnere, basert
på et felles sett med suksessfaktorer?
Siden år 2000 har flere nye virksomheter blitt etablert enn noen gang før, en trend som har økt den
seneste tiden. Samtidig er det bare rundt 10 % av nye selskaper som overlever på lang sikt. Dette gjør
kunnskap om hvilke suksessfaktorer som kjennetegner de bedriftene som lykkes svært relevant.
Innsikt rundt dette tema er av stor verdi for gründere og bedriftsledere, investorer, politikere, og
beslutningstakere, som alle har som mål å dyrke suksess. Samtidig gjør den økonomiske betydningen
til disse firmaene denne innsikten viktig fra et samfunnsperspektiv.
Formålet med denne studien er å undersøke hvilke kjennetegn ved vinnerne som er driverne bak
deres prestasjon. Tidligere studier har undersøkt gründerens egenskaper og virksomhetens vekst og
prestasjon hver for seg. Denne studien tar sikte på å inspisere begge disse sidene ved et selskap og
hvordan de henger sammen.
Studien er utført som en kvantitativ longitudinell studie. Datasettet er bygget opp rundt en
undersøkelse utført i 2014, og strekker seg over 13 år fra 2008 til 2020. Dette gjør det mulig å
studere selskapenes finansielle utvikling både før og etter tidspunktet for spørreundersøkelsen, der
informasjon ble samlet inn for å analysere tankesettene. Det endelige datautvalget inkluderer 203
norske små og mellomstore bedrifter (SMEs) som driver eksportvirksomhet. To hovedhypoteser ble
undersøkt: At veksten til vinnerne er karakteristisk og relatert til selskapets internasjonalisering (grad
av Born Globalness), og at ledelsens tankesett former flere avgjørende trekk ved vinnerne som igjen
er direkte relatert til deres prestasjon. Disse ble videre utdypet gjennom henholdsvis 4 og 3
underhypoteser som var direkte testbare med datasettet. Deskriptiv statistikk, korrelasjonsstatistikk,
samt ANOVA og regresjonsanalyse ble brukt som analysemetoder.
Resultatene viser at Vinnerne er svært internasjonale og demonstrerer en enestående og vedvarende
vekst. En betydelig andel av firmaene kan karakteriseres som ‘born-to-run’. Disse ser ut til å være
forløpere til firma i superkategorien Gaseller. Vinnerne har en særegen tankegang som ser ut til å
være en avgjørende suksessfaktor. Denne tankegangen er retningsgivende for handlinger som driver
deres prestasjon. Vinnerne har dessuten en eksepsjonell evne til å tilegne seg og internalisere
kunnskap, og raskt omsette dette til forbedringer i egen drift og organisasjon. Tilknytning til
ressurssterke selskaper er et vanlig kjennetegn ved vinnerne som de ser ut til å hente mye
inspirasjon, kunnskap og støtte fra.
For å konkludere: det er faktisk mulig å identifisere flere felles suksessfaktorer som er drivere av
vinnernes prestasjoner og skiller dem fra mengden. Suksessfaktorene kan finnes ved ren finansiell
analyse og ved inspeksjon av menneskelig kapital, som henger sammen. Videre antyder dette at det
er mulig å forutsi hvilke firmaer som har potensial til å bli vinnere. Mer kunnskap om temaet er
imidlertid av stor samfunnsøkonomisk verdi. Nye studier oppmuntres for å undersøke flere
økonomiske indikatorer som er karakteristiske for utviklingen av vinnerne. Videre forskning på
vinnernes tankesett bidrar også til en mer fullstendig forståelse av hvordan flere vinnere kan skapes,
identifiseres, og legges til rette for. | |
dc.description.abstract | It is well established that a small group of high-growth high-performers are the main contributors to
economic growth and new job creation. These are mainly small and young innovative companies that
immediately internationalize, so-called Born Global firms (BGs). The Winners denote the topperformers
of this group. The socio-economic value of these firms raises an interesting question: Is it
possible to predict which ventures will become Winners based on a set of shared success factors?
In the last two decades, more new ventures have been established than ever before. Meanwhile,
only about 10 % survive long-term. This makes knowledge on the success factors that drive the
performance of the firms that do succeed highly relevant. Such insight is of great value to
entrepreneurs and managers, investors, politicians, and policy makers, who all aim to cultivate
success. Moreover, the economic importance of these firms makes it important from a societal
perspective.
The purpose of this study is to examine which traits that drive the performance of the Winners.
Previous studies have investigated characteristics of the entrepreneur and the venture’s growth and
performance separately. The present study aims to inspect both aspects and how they are
interrelated.
The study is conducted as a quantitative longitudinal study. The dataset, which spans 13 years from
2008 to 2020, builds on a survey conducted in 2014. The final sample includes 203 Norwegian Small-
Medium Enterprises (SMEs) that engage in export activities. Two main hypotheses were investigated.
The first stated that the growth of the Winners is characteristic and related to the
internationalization (degree of Born Globalness). The second stated that the mindset of the
leadership shapes several crucial features of the Winners that directly relate to their performance.
These were explored through 4 and 3 sub-hypotheses, respectively. Descriptive statistics,
correlational analyses, univariable analysis of variance (ANOVA), and regression analyses were used.
The results show that the Winners are highly international and display an outstanding and persistent
growth. A significant share can be characterized as born-to-run. These appear to be precursors to the
superfirms called Gazelles. The Winners possess a distinctive mindset that appears to be a crucial
success factor. This mindset is directional for actions that drive their performance. Moreover, the
Winners have an expert ability to seek, obtain, and internalize knowledge, and rapidly translate this
into organizational and operational improvements. Having a resourceful affiliated companies is a
common trait from which the Winners seem to draw a lot of inspiration, knowledge, and support.
In conclusion, it is indeed possible to identify several shared success factors that drive the
performance of the Winners and make them stand out from the rest. These build on both pure
financial analysis and inspection of soft traits, which are interrelated. This suggests that it is possible
to predict which firms have potential to become Winners. However, more knowledge on these topperformers
is necessary, given their great socio-economic value. New studies investigating more
financial indicators that are characteristic to the development of the Winners is encouraged.
Moreover, further exploration of the Winners’ mindset contributes to a more complete
understanding of the drivers of their success. | |