Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAmundsen, Oscar
dc.contributor.authorChristensen Leer, Tomas
dc.date.accessioned2022-10-27T17:19:58Z
dc.date.available2022-10-27T17:19:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110182041:25094122
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028721
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien beskjeftiger seg med medarbeiderdrevet innovasjon. Nærmere bestemt prøver oppgaven å besvare hva som er forutsetninger for medarbeiderdrevet innovasjon i omsorgsyrker. Den tar utgangspunkt i teorien til Fuller og Unwin om ekspansive og restriktive læringsmiljøer og hvordan innovasjonsprosesser skjer. Studien er gjennomført i samarbeid med en enhet i Hjemmetjenesten, der både vanlige ansatte og mellomledere intervjues i et kvalitativt intervju. Intervjuene ble i etterkant transkribert, kodet og kategorisert for å besvare problemstillingen. Hovedfunn i studien har kommet frem til fire forskjellige kategorier som er vesentlige forutsetninger for medarbeiderdrevet innovasjon i omsorgsyrker. Først er arbeidsmiljø og sosialt samkvem, der generell trivsel er grunnlag for andre faktorer. Det andre er videreutdanning og formell læring. Dette påpeker om organisasjonen i det hele tatt fremmer læring på en ekspansiv måte. Det tredje er innovasjonsstrukturer. Der avdekker studien hvordan inneboende strukturer er avgjørende for mottakelsen av innovasjoner på arbeidsplassen. Det fjerde og siste er yrkesstolthet og tillit til sine kollegaer. Tillit er svært viktig ressurs i hvilken som helst organisasjon. Yrkesstolthet sikrer de ansattes lojalitet og ikke minst vilje til å være motivert og gjøre det som er ekstra for arbeidsplassen. Funnene stipulerer også at innovasjonsprosesser er et fenomen som forutsetter overskudd og ikke bare prioriterer daglig drift.
dc.description.abstractThis study occupies itself with employee driven innovation. More specifically, the project desires to answer what the prerequisites for employee innovation are in caretaking work. It initiates in the theoretical framework of Fuller and Unwin about expansive and restrictive learning environments and how innovation processes happen. The study is completed through a unit in Home Care Service, where both common employees and middle managers have been interviewed in a qualitative interview. The interviews were afterwards transcribed, coded and categorised in order to answer the research question. Main findings of the study are four different categories that are key factors for employee driven innovation in caretaking professions. First one is work environment and social togetherness, where general well-being is groundwork for other factors. The second one is further education and formal learning. This category points out whether and organisation is promoting formal learning in an expansive way. The third category is innovation structures. The study here uncovers how innate structures are key decisive factors for receiving innovations at the workplace. The fourth and last is pride over the profession and trust of colleagues. Trust is very important resource in any organization. Occupational pride ensures the loyalty of the employees and their willingness to be motivated and go the extra mile for their workplace. The finds stipulate that innovation processes are a phenomenon that requires surplus and that cannot happen in a workplace that only prioritizes daily operations.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMedarbeiderdrevet Innovasjon i Omsorgsyrker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel