Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJaccheri, Maria Letizia
dc.contributor.advisorQuayyum, Farzana
dc.contributor.authorAas, Rolf Erik Sesseng
dc.contributor.authorAugdal, Sigurd Røstad
dc.date.accessioned2022-10-26T17:20:14Z
dc.date.available2022-10-26T17:20:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112046434:27280717
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028510
dc.description.abstractEttersom mer og mer av vår moderne hverdag omhandler det å være på internett til enhver tid, er det viktigere enn noen gang å være oppmerksom på truslene som finnes på internett. Den yngre generasjonen, med sin naivitet og uerfarenhet, er spesielt utsatt for trakkasering og kriminelle handlinger på nett. For at barna skal kunne vokse opp til å bli trygge på nettet, må vi voksne gå inn for å øke oppmerksomheten og kunnskapen rundt risikoene fra en tidlig alder av. Forskning viser imidlertid at mange voksne har begrenset med kunnskap om denne typen trusler. For å angripe denne problematikken er det et behov for å øke kunnskapsnivået til de voksne. Denne masteroppgaven utforsker potensialet til spillbasert læring med tanke på trygghet på internett. En systematisk kunnskapsoversikt ble brukt som grunnlag, og sammen med ekspertintervjuer og en workshop, planla og utviklet vi en fungerende prototype av et samarbeidspill for barn og foreldre. Innledende brukertester viser at samtlige deltakere satte pris på å prøve spillet, og flesteparten like samarbeidsaspektet. Samtlige ønsket å prøve spillet igjen dersom det hadde blitt utvidet med flere nivåer, utfordringer og funksjoner. Brukertesten viste også en økning i kunnskap og oppmerksomhet rundt nettvett hos barn.
dc.description.abstractAs more and more of people's daily life revolves around being online, the need to be aware of the risks one is exposed to is more important than ever. Through their inexperience and naiveté, the younger generations are at a higher risk of experiencing harassment and crime online. Therefore, adults have to raise awareness regarding cybersecurity risks from an early age, such that their children can grow up to become safe online. However, research has shown that adults have limited knowledge on cybersecurity threats themselves. This knowledge gap needs to be addressed, and this thesis will explore the potential game-based learning has regarding cybersecurity awareness. By using a Systematic Literature Review as a foundation, we conducted expert interviews and a workshop. Then we planned and developed a working prototype of a cooperative game between children and parents. User testing with seven participants shows that all participants enjoyed playing the prototype, and the majority enjoyed the cooperative aspect. All participants also wanted to play the game again if more features, levels, and challenges are added. Furthermore, the user test displays an increase in cybersecurity knowledge and awareness among the children.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleRaising cybersecurity awareness among children and parents using gamification
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel