Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorKirkaune, Mari K.
dc.date.accessioned2022-10-26T17:19:39Z
dc.date.available2022-10-26T17:19:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:119135232:6218494
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028496
dc.description.abstractTittel: Hjelpemiddelteknologi i høyere utdanning: En kvalitativ studie om erfaringer med hjelpemiddelteknologi blant studenter som har en synsnedsettelse. Bakgrunn: Den teknologiske utviklingen har ført til økt bruk av tekniske enheter som smarttelefoner og nettbrett. Samtidig viser forskning at mange unge med synsnedsettelser velger å gå bort fra bruk av tradisjonelle synshjelpemidler. Utdanning er vist å ha stor betydning for sysselsetting, særlig blant personer som har en funksjonsnedsettelse. I høyere utdanning kreves stor grad av selvstendighet, og prosesser knyttet til tilrettelegging og søknad om hjelpemidler må gjerne settes i gang av studentene selv. Det er forsket lite på studenters egen erfaring med valg og bruk av hjelpemiddelteknologi. Derfor har jeg ønsket å undersøke dette temaet nærmere. Formål: Formålet med studien er å få mer kunnskap om studenters egne erfaringer med hjelpemidler og tekniske enheter. Det innebærer både hvilke erfaringer de har fra tidligere skolegang, og hvilke erfaringer de har gjort seg etter at de begynte på høyere utdanning. Problemstilling: Hvordan beskriver studenter som har en synsnedsettelse sine erfaringer med hjelpemiddelteknologi? Metode: Jeg har valgt å bruke kvalitativ metode i form av semistrukturerte intervjuer for å svare på problemstillingen. Utvalget besto av fem studenter med moderat til alvorlig synsnedsettelse. Intervjuene ble transkribert og analysert ved bruk av tematisk analyse. Funn: Gjennom analysen kom jeg frem til fire overordnede tema, som var (1) Bruk av hjelpemiddelteknologi, (2) Opplæring i bruk av hjelpemidler og tekniske enheter, (3) Selvbestemmelse og andres påvirkning, og (4) Selvoppfatning og ønske om å være «en del av gjengen». Teoretiske perspektiver: Studiens fire funn blir drøftet i lys av blant annet MPT-modellen for behovskartlegging. Videre inkluderes teori og forskning som kan knyttes til funnene og de ulike delene av MPT-modellen. Blant annet presenteres Gap-modellen som et utgangspunkt for hvordan man kan forstå funksjonshemming. Deretter blir Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven trukket inn som eksempel på relevant lovverk knyttet til temaet. Funn som omhandler hjelpemiddelteknologien blir blant annet drøftet i lys av teori og forskning knyttet til universell utforming og tilgjengelighet i teknologi. Selvbestemmelsesteorien og utvalgt teori og forskning som omhandler begrepene selvoppfatning, selvfølelse og identitet blir brukt i drøftingen av funn som omhandler studentenes personlige erfaringer med hjelpemiddelteknologi.
dc.description.abstractTitle: Assistive technology in higher education: A qualitative study of experiences with assistive technology among students who have a visual impairment. Background: The technological development has led to increased use of technical devices such as smartphones and tablets. At the same time research shows that particularly young people with visual impairments choose to stop using traditional visual aids. Education is shown to have great importance for employment, particularly for people who have a disability. Higher education requires a great degree of independence, and processes related to facilitation and application for aids must often be initiated by students themselves. Little research has been done on students’ own experience with the choice and use of assistive technology. Because of that, I wanted to investigate this topic further. Purpose: The purpose of this thesis is to gain more knowledge about students’ own experiences with assistive aids and technical units. This includes both what experiences they have from previous schooling, and what experiences they have gained after they started higher education. Problem formulation: How do students who have a visual impairment describe their experiences with assistive technology? Methodology: I chose to use qualitative methodology in form of semi-structured interviews to answer the problem formulation. The sample consisted of five students with moderate to severe vision impairment. The interviews were transcribed and analyzed by using thematic analysis. Findings: Through the analysis I came up with four superior themes, which were (1) Use of assistive technology, (2) Training in the use of assistive technology and technical units, (3) Self-determination and the influence of others, and (4) Self-perception and desire to be «a part of the group». Theoretical perspectives: The four findings of the study are reviewed in the in the light of the MPT-model for needs assessment. Furthermore, other research connected to the findings and the various parts of the MPT-model are included. Among other things, the Gap-model is presented as a starting point for how to understand disability. Thereafter, the Discrimination and Accessibility Act is included as an example of relevant legislation related to the topic. Findings concerning assistive technology are discussed in the light of theory and research related to universal design and accessibility in technology. The self-determination theory and selected theory and research on the concepts of self-perception, self-esteem and identity are used in the discussion on findings that deal with students’ personal experiences with assistive technology.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHjelpemiddelteknologi i høyere utdanning: En kvalitativ studie om erfaringer med hjelpemiddelteknologi blant studenter som har en synsnedsettelse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel