dc.contributor.advisor | Aaboen, Lise | |
dc.contributor.author | Zimmermann Børresen, Stian | |
dc.contributor.author | Hustad Engevik, Sander | |
dc.date.accessioned | 2022-10-22T17:22:53Z | |
dc.date.available | 2022-10-22T17:22:53Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:116470872:116749071 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3027671 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Entreprenørskap og fremveksten av nye oppstartsselskaper har fått stadig større betydning for
å skape nye arbeidsplasser og økonomisk vekst globalt. Utfordringen er at sannsynligheten
for at disse selskapene skal lykkes og bli lønnsomme er lav. Grunnene til dette er mange, men
flere studier har vist at integrasjon av forsyningskjeden er blant de viktigste kriteriene for å
oppnå suksess. Dessverre har det vist seg vanskelig for oppstartsselskaper å etablere optimale
forsyningskjeder og gode leverandørrelasjoner. Dette kommer av mangelen på ressurser, og
legitimitet, noe som skaper en asymmetri mellom oppstartsbedriften, og deres leverandør.
Eksisterende teori bruker attraktivitet som et begrep for å redusere denne asymmetrien, samt
fasilitere for en bedre relasjon gjennom å bedre elementer som opplevd tillit, avhengighet og
tilført verdi. Det mangler dog empiri for å underbygge hvordan oppstartsbedrifter faktisk bør
jobbe for å bedre attraktiviteten, ettersom litteraturen primært fokuserer på elementer som er
viktig å styrke, ikke hvordan man skal styrke dem. Denne masteroppgaven er derfor
utarbeidet for å bidra til å tette dette kunnskapshullet.
Hensikten med oppgaven er å undersøke hvilke tiltak oppstartsbedrifter utfører i tilknytning
til deres attraktivitet i leverandørforholdet. Ved å undersøke syv ulike bedrifter med ulike
karakteristikker og bakgrunner, som alle har hatt en leverandørrelasjon over tid, prøver vi å
finne likheter og ulikheter mellom tiltakene som er gjennomført, samt koble dette til hvordan
de ulike tiltakene har spilt inn på asymmetrien i relasjonen. Dataene ble innhentet ved å
gjennomføre semistrukturerte intervjuer, analysert med utgangspunkt i et et teoretisk
rammeverk for attraktivitet i leverandørrelasjoner. Funnene fra analysen viste at
oppstartsselskaper aktivt gjennomfører tiltak for å bedre relasjonen til leverandøren, og at
tiltakene kan kobles til kategoriene: kommunikasjon, investeringer og adapsjon. Det ble også
funnet at selskapene ofte gjennomførte de samme tiltakene innenfor hver av disse
kategoriene, men at virkningen tiltakene har på attraktivitet og asymmetri kan variere fra
selskap til selskap. Dette skyldes primært forskjeller i relasjonen på tidspunktet tiltaket ble
gjennomført på, primært med tanke på asymmetri i relasjonen. På overordnet nivå, har
studien bidratt til å øke forståelsen av hva oppstartsbedrifter gjør og kan gjøre for å øke den
oppfattede attraktiviteten i en leverandørrelasjon for å redusere asymmetri. Dermed har den
bidratt til å si hvilke aspekter ved en relasjon som er viktig, samt hvordan man kan jobbe med
aspektene i en praktisk setting. | |
dc.description.abstract | Entrepreneurship and the emergence of new ventures have become increasingly important in
creating new jobs and economic growth globally. The challenge is that the probability of
these companies succeeding and becoming profitable is low. The reasons for this are many,
but several studies have shown that integration of the supply chain is among the most
important criteria for achieving success. Unfortunately, it has proved difficult for new
ventures to establish optimal supply chains and good supplier relations. This challenge is due
to the lack of resources, knowledge, and legitimacy, which creates an asymmetry between the
new venture and its supplier. The existing theory uses attractiveness as a concept to overcome
this asymmetry and facilitate a better relationship by improving elements such as perceived
trust, dependence, and value-added to the relationship. However, there is a lack of empirical
evidence to support how to improve these new ventures' attractiveness, as the literature
primarily focuses on describing important elements, not how to strengthen them. Therefore,
this master's thesis has been prepared to help close this knowledge gap.
The purpose of the thesis is to investigate what measures new ventures carry out concerning
their attractiveness in the supplier relationship. By examining seven different companies with
different characteristics and backgrounds, all of which have had a supplier relationship over
time, we try to find similarities and differences between the measures that have been
implemented. Then, we link these measures to how they have affected the perceived
asymmetry in the relationship. The data were obtained through semi-structured interviews
and analyzed based on a theoretical framework for attractiveness in supplier relationships.
The findings from the analysis showed that new ventures actively implement measures to
improve the relationship with the supplier and that the measures can be linked to the
categories: communication, investments, and adaptation. We found that the companies often
implemented the same measures within each of these categories but that the effect of the
measures on attractiveness and asymmetry can vary from company to company. This is
primarily due to differences in the relationship when the measure was implemented, primarily
concerning perceived asymmetry. Overall, the study has helped to increase the understanding
of what new ventures do and can do to increase their attractiveness in a supplier relationship
to reduce asymmetry. Thus, it helped describe which aspects of a relationship development
are important and how to work with these aspects in a practical setting. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | New Ventures Developing Supplier Relationships | |
dc.type | Master thesis | |