New Ventures Developing Supplier Relationships
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3027671Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Entreprenørskap og fremveksten av nye oppstartsselskaper har fått stadig større betydning forå skape nye arbeidsplasser og økonomisk vekst globalt. Utfordringen er at sannsynlighetenfor at disse selskapene skal lykkes og bli lønnsomme er lav. Grunnene til dette er mange, menflere studier har vist at integrasjon av forsyningskjeden er blant de viktigste kriteriene for åoppnå suksess. Dessverre har det vist seg vanskelig for oppstartsselskaper å etablere optimaleforsyningskjeder og gode leverandørrelasjoner. Dette kommer av mangelen på ressurser, oglegitimitet, noe som skaper en asymmetri mellom oppstartsbedriften, og deres leverandør.Eksisterende teori bruker attraktivitet som et begrep for å redusere denne asymmetrien, samtfasilitere for en bedre relasjon gjennom å bedre elementer som opplevd tillit, avhengighet ogtilført verdi. Det mangler dog empiri for å underbygge hvordan oppstartsbedrifter faktisk børjobbe for å bedre attraktiviteten, ettersom litteraturen primært fokuserer på elementer som erviktig å styrke, ikke hvordan man skal styrke dem. Denne masteroppgaven er derforutarbeidet for å bidra til å tette dette kunnskapshullet.Hensikten med oppgaven er å undersøke hvilke tiltak oppstartsbedrifter utfører i tilknytningtil deres attraktivitet i leverandørforholdet. Ved å undersøke syv ulike bedrifter med ulikekarakteristikker og bakgrunner, som alle har hatt en leverandørrelasjon over tid, prøver vi åfinne likheter og ulikheter mellom tiltakene som er gjennomført, samt koble dette til hvordande ulike tiltakene har spilt inn på asymmetrien i relasjonen. Dataene ble innhentet ved ågjennomføre semistrukturerte intervjuer, analysert med utgangspunkt i et et teoretiskrammeverk for attraktivitet i leverandørrelasjoner. Funnene fra analysen viste atoppstartsselskaper aktivt gjennomfører tiltak for å bedre relasjonen til leverandøren, og attiltakene kan kobles til kategoriene: kommunikasjon, investeringer og adapsjon. Det ble ogsåfunnet at selskapene ofte gjennomførte de samme tiltakene innenfor hver av dissekategoriene, men at virkningen tiltakene har på attraktivitet og asymmetri kan variere fraselskap til selskap. Dette skyldes primært forskjeller i relasjonen på tidspunktet tiltaket blegjennomført på, primært med tanke på asymmetri i relasjonen. På overordnet nivå, harstudien bidratt til å øke forståelsen av hva oppstartsbedrifter gjør og kan gjøre for å øke denoppfattede attraktiviteten i en leverandørrelasjon for å redusere asymmetri. Dermed har denbidratt til å si hvilke aspekter ved en relasjon som er viktig, samt hvordan man kan jobbe medaspektene i en praktisk setting. Entrepreneurship and the emergence of new ventures have become increasingly important increating new jobs and economic growth globally. The challenge is that the probability ofthese companies succeeding and becoming profitable is low. The reasons for this are many,but several studies have shown that integration of the supply chain is among the mostimportant criteria for achieving success. Unfortunately, it has proved difficult for newventures to establish optimal supply chains and good supplier relations. This challenge is dueto the lack of resources, knowledge, and legitimacy, which creates an asymmetry between thenew venture and its supplier. The existing theory uses attractiveness as a concept to overcomethis asymmetry and facilitate a better relationship by improving elements such as perceivedtrust, dependence, and value-added to the relationship. However, there is a lack of empiricalevidence to support how to improve these new ventures' attractiveness, as the literatureprimarily focuses on describing important elements, not how to strengthen them. Therefore,this master's thesis has been prepared to help close this knowledge gap.The purpose of the thesis is to investigate what measures new ventures carry out concerningtheir attractiveness in the supplier relationship. By examining seven different companies withdifferent characteristics and backgrounds, all of which have had a supplier relationship overtime, we try to find similarities and differences between the measures that have beenimplemented. Then, we link these measures to how they have affected the perceivedasymmetry in the relationship. The data were obtained through semi-structured interviewsand analyzed based on a theoretical framework for attractiveness in supplier relationships.The findings from the analysis showed that new ventures actively implement measures toimprove the relationship with the supplier and that the measures can be linked to thecategories: communication, investments, and adaptation. We found that the companies oftenimplemented the same measures within each of these categories but that the effect of themeasures on attractiveness and asymmetry can vary from company to company. This isprimarily due to differences in the relationship when the measure was implemented, primarilyconcerning perceived asymmetry. Overall, the study has helped to increase the understandingof what new ventures do and can do to increase their attractiveness in a supplier relationshipto reduce asymmetry. Thus, it helped describe which aspects of a relationship developmentare important and how to work with these aspects in a practical setting.