Optimal Operation of Flexible Assets in a Residential Energy System: A Rolling Horizon Approach
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3027410Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for elkraftteknikk [2569]
Sammendrag
I nyere tid har løsninger for sluttbrukerfleksibilitet i etterspørselen etter strøm blitttilgjengelige for private holdninger. Sammen med incentivordninger kan fleksibleenheter generere langsiktig verdi for husholdningene.
Denne oppgaven presenterer en optimaliseringsmodell og algoritme for optimalkontroll av fleksible enheter under en rullende horisont. Denne tilnærmingen erbasert på minimering av kostnader over en prediksjonshorisont som oppdateresfor hver iterasjon. Et batterisystem (BESS), elektrisk kjøretøy (EV) med mulighetfor toveis lading (V2H), samt fleksibelt varmtvann (DHW) ble undersøkt i denneoppgaven. Modellen ble brukt på et casestudie der enhetene ble simulert i operasjonsammen med en ufleksibel last og solkraft (PV). For å estimere den langsiktigeverdien av de fleksible enhetene ble hver måned i 2021 simulert under sanntidsstrømpriser (RTP) og nettleie bestående av en kombinasjon av brukstid (TOU) ogabonnert effekt (CS). Under denne tilnærmingen ble det funnet at BESS redusererårlige kostnader med 2% sammenlignet med et referansecase, og fleksibelt DHWreduserte årlige kostnader med opp til 2,55%. Smartlading av EV ga 5,7%, og 6,1%hvis toveis V2H-lading ble brukt. Med den bruke ladeeffektiviteten kreves det høyeprisvariasjoner for at V2H skal være lønnsomt. Som følge gav noen måneder laverekostnadsbesparelser når V2H var aktivert sammenlignet med vanlig smartlading. Itilfellet der alle enhetene var simulert i samtidig operasjon, var årlige kostnadsreduksjoner 7,93%. Selv om nettleiekostnaden ble redusert, konkluderes det med at enCS-ordning med 5 kWh/t lastgrense virker begrensende for fleksibilitetspotensialettil fleksible enheter, da store laster ble straffet uavhengig av brukstidspunkt. In recent years, solutions for electricity demand flexibility have become available forresidential households. Flexible assets paired with incentive based demand responseschemes can generate long term value for households.
This thesis presents an optimization model and algorithm for the optimal control offlexible assets using a rolling horizon approach. This approach is based on the costminimization of a prediction horizon for each iteration. A Battery energy storagesystem, (BESS), Electric vehicle (EV) with Vehicle to home (V2H) capability, aswell as Domestic hot water (DHW) were examined. The optimization model wasapplied to a case study and the assets were simulated together with an inflexiblehousehold load and input from a Photovoltaic system (PV). To capture the longterm value of the flexible asset operation, each month of 2021 was simulated under Real time prices (RTP), Time of Use (TOU) and Capacity Subscription (CS)pricing schemes. Under this approach, use of BESS was found to reduce yearly costswith 2% compared to a reference case, and flexible DHW provided up to 2.55%yearly cost reduction. Smart charging of the EV yielded a reduction of 5.7%, and6.1% if bidirectional V2H charging was applied. Some months yielded lower costsavings with V2H enabled compared to ordinary smart charging. With the appliedcharge/discharge efficiency, high price variations are required in order for V2H tobe profitable. In the case where all assets were present, yearly cost reductions were7.93%. Although the grid tariff cost were reduced, a CS scheme with 5 kWh/h loadlimit appeared to limit the flexibility potential of flexible assets, as large loads werepenalized regardless of the time of use.