Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPetersen, Sobah Abbas
dc.contributor.advisorPrasolova Førland, Ekaterina
dc.contributor.authorDimmen, Olav Håberg
dc.contributor.authorOksvold, Andreas
dc.date.accessioned2022-10-18T17:20:44Z
dc.date.available2022-10-18T17:20:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112296943:26312086
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026816
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUtførelse av medvirkning i norsk urban planlegging treffer ikke yngre innbyggere særlig godt, som fører til tap av viktige perspektiver. Med utbredelsen av sofistikerte private mobilenheter vokser det frem nye muligheter for å inkludere disse innbyggerne med digital kompetanse. Mens andre fremgangsmåter for å forbedre innbyggermedvirkning fokuserer på eksisterende aktiviteter slik som fasiliterte verksteder, så addresserer de ikke den fundamentale eksklusjonen av spesifikke grupper, og tar heller ikke stilling til kontinuerlig og meningsfull medvirkning av innbyggere gjennom hele planleggingsfasen. Denne oppgaven forsøker å identifisere potensialet til lokasjons-basert utvidet virkelighet som et spennende interaktivt verktøy for å inkludere tradisjonelt underrepresenterte innbyggere i norsk byplanlegging. En lokasjons-basert utvidet virkelighet mobilapplikasjon har blitt utviklet ved hjelp av brukersentrerte designprinsipper for å levere oppslukende visualiseringer av prosjekt planer og hvordan de påvirker miljøet rundt. Innbyggere kan, når det passer dem, observere og interagere med forslag i utvidet virkelighet, og gi tilbakemelding til byplanleggere ved å sende bilder fanget i applikasjonen og tilhørende tekst. Den siste evalueringen blir gjort gjennom intervjuer med både innbyggere og urbane planleggere i et forsøk på å identifisere viktige faktorer for reell bruk av systemet. Resultatene indikerer at lokasjon-basert utvidet virkelighet er en lovende teknologi for å engagjere unge innbyggere i offentlige planleggingsprosesser.
dc.description.abstractCurrent participation practices in Norwegian urban planning largely fail to engage young segments of the population resulting in the loss of important perspectives. With the proliferation of personal mobile devices, new opportunities for including these digitally literate communities are afforded. While other approaches to enhancing citizen participation focus on improving existing synchronous activities like facilitated workshops, they do not fundamentally address the exclusion of certain groups and address the continual and meaningful engagement of citizens throughout the plan life cycle. This thesis aims to identify the potential of location-based augmented reality as an exciting interaction modality to activate traditionally underrepresented citizens in the context of Norwegian urban development. A location-based augmented reality mobile application was developed using principles of user-centered design to ultimately deliver immersive visualizations of project plans and their changes to the environment. At their own leisure, citizens can observe and interact with proposals in situated augmented reality, and give feedback to urban planners by providing textual feedback and captured images from the application. The final evaluation is done through interviews with both citizens and urban planners in an attempt to identify important indicators of actual system use. Findings suggest that location-based augmented reality is a promising technology for engaging young citizens in public planning processes.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEnhancing Public Participation in Norwegian Urban Planning using Mobile Augmented Reality
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel