Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDe Moor, Katrien.
dc.contributor.authorLarsen, Tuva.
dc.date.accessioned2022-10-18T17:20:01Z
dc.date.available2022-10-18T17:20:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107093487:32186564
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026794
dc.description.abstractDa COVID-19 pandemien inntraff, ble alle brått anbefalt å kjøre bil til jobb fremfor å bruke kollektiv transport som lenge har vært anbefalt tilkomstmetode på grunn av de negative klimaeffektene til bilkjøring. Dette resulterte i færre fullstappede busser, men også lengre køer og generelt flere biler på veiene. Dette forsterker det faktum at biler og trafikk fortsatt er en stor del av hverdagen til mange, for å spare tid og for å ha full kontroll og fleksibilitet når det gjelder avgangs- og ankomsttider. Multimediatjenester i biler er utbredt, og i konstant endring, på grunn av at bilprodusenter i økende grad tilbyr komplekse og høyteknologiske tjenester til kjøperne sine. Det er viktig å sikre kvaliteten til disse tjenestene på en sånn måte at bruken av tjenesten samspiller med kjørescenariet, og det er her Quality of Experience (QoE) kommer inn i bildet. Quality of Experience (QoE) er en holistisk kvalitetstilnærming som tar i betraktning den helhetlige opplevelsen relatert til en tjeneste, og i dette tilfellet sjåføren/passasjeren som benytter seg av multimediatjenestene i bilen. For å undersøke de viktigste påvirkende faktorene for multimediatjenester i bil med tanke på QoE, ble flere metoder utført. En spørreundersøkelse, fokusgrupper bestående av brukere, ekspertintervjuer og en dagbokstudie ble initiert sammen med et litteraturstudie for å sammen oppnå en dypere forståelse for krav brukeren har, samt begrensninger og utfordringer relatert til temaet i både tradisjonelle og autonome biler. Funnene viser at alder, kjønn, antall passasjerer, lydkvalitet og værforhold er noen av de viktige påvirkende factorene når det kommer til multimediatjenester i bil. Videre ble disse innsiktene forsøkt projisert på det mer fremtidsorienterte scenariet hvor biler vil være helautonome, for å få økt kunnskap rundt hvordan mottagelsen av disse kjøretøyene vil påvirke brukerne og deres vaner rundt bruk av multimediatjenester i bil. For å kunne sikre at multimediatjenestene for bil holder en høy kvalitet også i fremtiden, trenger forskere velegnede metoder utviklet for dette formålet, og for konteksten til de tradisjonelle og autonome bilene som vil være i konstant endring. Det er stor variasjon av eksisterende og veletablerte QoE evalueringsmetoder som er egnet for sine spesifikke tjenester. Ved bruk av litteratursøk og ekspertintervjuer som metoder, er egnetheten til disse metodene revidert og undersøkt, for å kunne konkludere med et forslag som kan frembringe en holistisk metodologitilnærming til både nåtidens og mer fremtidsorientert forskning.
dc.description.abstractWhen the COVID-19 pandemic hit, everyone were suddenly encouraged to ride their cars to and from work instead of riding the bus, train or tram. This resulted in fewer bus crowds and more traffic jams since we were all bringing the car to work, despite the negative climate impact that follows with driving fuel cars. This enlightens the fact that cars and traffic are a big part of the everyday life of many people, for the purpose of saving time, for convenience and full flexibility of arrival/departure times. In-car multimedia services are widespread, and constantly evolving, as car manufacturers offer increasingly complex and technological services to their users. It is important to ensure the quality of these services in conjunction with the driving scenario, and this is were Quality of Experience (QoE) becomes relevant. Quality of Experience (QoE) is a holistic quality measure taking into account the overall experience related to a service, and in this case the driver/rider using the in-car multimedia services. To explore the most important influencing factors of in-car multimedia services with regards to QoE, several method approaches were initiated. A user survey, user focus groups, expert interviews and a diary study were conducted in conjunction with a literature review to get a deeper insight into user needs, limitations and challenges related to the topic in both traditional and autonomous cars. The findings show that age, gender, amount of passengers, sound quality and weather conditions were some of the important influencing factors considering in-car multimedia services. Furthermore, these insights are attempted projected onto the more future-oriented scenario where cars will transition into fully autonomous cars, in order to gain knowledge on how the reception of these vehicles will effect the users and their habits using in-car multimedia services. In order to ensure high-quality in-car multimedia services also in the future, researchers need well-suited methods for this purpose, and for the ever-changing context of the autonomous (and the traditional) car context. There are a great variety of existing and well-established QoE evaluation methods which are suited for specific services. Using literature review and expert interviews as research methods, the suitability of these methods are revised and explored, in order to conclude with a suggestion that could create a holistic methodology approach to both current and more future-oriented research.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleQoE of in-car multimedia use in \newline Traditional and Autonomous Cars
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel