Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAalberg, Trond
dc.contributor.authorNicolaysen, Joel K.
dc.date.accessioned2022-10-13T17:20:22Z
dc.date.available2022-10-13T17:20:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112296943:33642322
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3026018
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet er kjent at studenter som legger mer innsats i studiene har en tendens til å lære mer i sitt fagfelt og opparbeide seg mer kunnskap. Likevel finnes det studenter som ikke oppnår den kunnskapen de ønsker, mest sannsynlig fordi de ikke forstår hva som er problemet med studievanene deres. Selvbevissthet og selvrefleksjon av studievaner og arbeidsmengde lar studentene oppdage uregelmessigheter og feil de gjør når de studerer. Selvsporingsteknologi kan generere selvbevissthet og selvrefleksjon ved å spore data fra studenter som studerer vaner. Denne studien forsker på designfunksjonene som vil støtte en selvsporingsapplikasjon i utdanning. For det første gjøres en litteraturgjennomgang av tidligere forskning for å samle verdifull informasjon om designfunksjoner i selvsporing. For det andre har en applikasjon, kalt Studia, blitt designet med et sett med funksjoner funnet i tidligere forskning. De utvalgte funksjonene er de som anses som relevante. Videre er det utført et eksperiment for å teste designfunksjonene. Eksperimentet er en brukertest, fulgt opp av et spørreskjema og et intervju som inkluderer spørsmål om applikasjonen. Denne forskningen bidrar ved å gi et innblikk i hvordan et spesifikt sett med funksjoner oppleves av 16 studenter. Til slutt vil diskusjonsdelen i denne forskningsoppgaven dreie seg om hvordan funksjonene fungerer og om de støtter selvsporing og selvbevissthet om elevenes egne studievaner og arbeidsmengde.
dc.description.abstractIt is commonly observed that students who put in more effort to their studies tend to learn more and achieve greater knowledge and more competence in their study area. Furthermore, research states that if students are more self-reflective and aware of their own workload, they achieve significantly knowledge and become more competent in their study area. Self-awareness and self-reflection of study habits and workload allows students to discover irregularities and mistakes they do when studying. The Self-tracking Technology can generate self-awareness and self-reflection by tracking data of students studying habits. This study researches the design features that would support a self-tracking application in education. Firstly, a literature review of previous research is done to gather valuable information about design features in self-tracking. Secondly, an application, called Studia, has been designed with a set of features found in previous research. The chosen features are the ones being considered relevant. Furthermore, an experiment has been conducted to test the design features. The experiment is a user test, followed up by a questionnaire and an interview which includes questions about the application. This research contributes by giving an insight in how a specific set of features are experienced by 16 students. Lastly, the discussion section in this research paper will revolve around how the features perform and if they support self-tracking and self-awareness of students own studying habits and workload.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDesigning a self-tracking application for students: How to create self-reflection and awareness of student's workload.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel