Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJones, Mari-Ana
dc.contributor.authorMåsøval, Lise
dc.date.accessioned2022-10-13T17:19:40Z
dc.date.available2022-10-13T17:19:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114888479:22213364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025993
dc.description.abstractDenne casestudien ser på hvordan et oppvekstsenter utviklet sin praksis innen foreldresamarbeid. Konteksten som utgjør bakgrunnen for studien er foreldregruppas høye andel flerspråklige foreldre. Dette krever igjen andre måter å samarbeide på, slik at pliktene til lovverket oppfylles. Forskning viser også at et godt samarbeid mellom barnehage/skole og hjem gir mange positive effekter, derfor ble det for meg viktig å studere og beskrive hvordan dette oppvekstsenteret hadde greid å ivare ta dette og hvordan de har opplevd det, spesielt med tanke på at antall flerspråklige foreldre har økt betydelig, og andelen ligger nå på ca. 75%. Problemstillingen, «Hvordan har et oppvekstsenter endret seg på veien mot en flerkulturell praksis», har blitt belyst gjennom empiri som er fremskaffet gjennom ulike metoder i casestudien, blant annet intervjuer med både ansatte og foreldre. Forskningsspørsmålet «Hvordan erfarer foreldre og ansatte samarbeidet mellom barnehage/skole» ga svar som peker på at dette har vært svært utfordrende for begge parter, men at det med årene har endret seg mye til det positive, og at praksisen har tilpasset seg foreldregruppa mer og mer. Arbeidet med det andre forskningsspørsmålet, “Hvordan jobber ansatte for å utvikle samarbeidet mellom hjem og skole” gir svar som peker på at et personale kan strekke seg langt og greie mye på egen hånd i en presset situasjon, men gode møtearenaer og ledelse er viktig for å sette utviklingsarbeid på agendaen og dra i riktig retning. Nok tid og muligheter for refleksjon og arbeid med utfordringer i fellesskap fremheves som viktig, ikke minst for å jobbe med holdninger. Det er mye som tyder på at det både innen praksis og holdningsmessig er en bevissthet knyttet til det flerkulturelle ved senteret.
dc.description.abstractThis case study looks at how a combined Preschool and Primary school developed its practice in parent collaboration. The context that forms the background for the study is the parent group’s high proportion of multilingual parents. This in return requires other ways of cooperation, so that the obligations of the legislation are fulfilled. Research also shows that good cooperation between kindergarten/school and home has many positive effects, therefore it became important for me to study and describe how this Kindergarten & Primary school had managed to realize this and how they have experienced it, especially considering that the number of multilingual parents has increased significantly, and the proportion now stands at about 75%. The issue, "How has a Kindergarten & Primary school changed on the road to a multicultural practice", has been highlighted through empirical data obtained through various methods in the case study, including interviews with both employees and parents. The research question "How do parents and staff experience the cooperation between kindergarten/school" provided answers pointing out that this has been very challenging for both parties, but that over the years it has changed a lot to the positive, and that the practice has adapted more and more to the parent group. The work on the second research question, "How do employees work to develop cooperation between home and school" provides answers that point out that a staff can go far and know a lot on their own in a pressured situation, but good meeting arenas and management are important for putting development work on the agenda and going in the right direction. Enough time and opportunities for reflection and work with challenges jointly are highlighted as important, not least for working with attitudes. There is much to suggest that there is an awareness of multiculturalism in both practice and attitude-wise at the centre.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBare informasjon? Eller også dialog? En casestudie om foreldresamarbeid ved et flerkulturelt oppvekstsenter.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel