System for effektivisering av manuell oppfølging av sau på utmarksbeite
Abstract
Hvert år slippes rundt 2 millioner sauer ut på utmarksbeite i Norge. I løpet av beiteperioden som varer i 16 uker for sauer og geiter, går sauene fritt og har mulighet til å oppsøke de beste beiteområdene å beite på. Denne perioden er ikke uten fare for sauene. Tall fra 2019 viser at 6.5% av lammene og 3.2% av sauene som ble sluppet ut på beite det året, ikke returnerte ved sauesankingen til høsten. Det finnes mange årsaker til at sauer ikke overlever beiteperioden slik som sykdom, miljøfaktorer eller at rovdyr forsyner seg av bestanden. Alle bønder som holder sau på beite, er derfor pålagt å følge opp sine dyr mens de befinner seg på utmarksbeite. Bønder som holder dyr på utmarksbeite, er berettiget statlig erstatning for sauer tapt til fredet rovvilt over beiteperioden. Tapet må dokumenteres ved søknad om erstatning til Miljødirektoratet.
I dag gjennomføres tilsyn på utmarksbeite i stor grad ved bruk av penn og papir, og det benyttes manuelle løsninger som regneark eller permer for samling og lagring av den innsamlede dataen. Den innsamlede dataen har ingen fastsatt struktur og det finnes ingen standardisert måte å generere rapporter på, for å dokumentere beitesesongen. For å forenkle prosessen med å registrere observasjoner på oppsynsturer, strukturere den innsamle dataen, forbedre informasjonsflyten i beitelaget og effektivisere dokumentasjonsprosessen, ble det utviklet et system bestående av en mobilapplikasjon og en webapplikasjon med en felles backend-tjeneste. Denne rapporten beskriver designet, utviklingen, testingen og evalueringen av dette systemet og de prosessene som er blitt gjennomført i den sammenheng.
På bakgrunn av innledende samtaler med domeneekspert Svein-Olaf Hvasshovd, ble det fastsatt kravspesifikasjoner og mål ved prosjektets start. Basert på dette ble det utviklet konseptuelle modeller og flytdiagrammer som la grunnlag for designet av den første versjonen av systemet. Systemet ble deretter brukertestet i flere runder og brukernes tilbakemeldinger ble inkorporert i løsningen. Under utviklingsperioden ble det i stor grad tatt hensyn til ønsket funksjonalitet fra brukerne og den definerte målgruppen, ved valg av teknologi og utvikling av systemkomponenter. Utviklingsperioden resulterte i en fullstendig løsning som fikk gode tilbakemeldinger fra brukerne ved endelige brukertester, og oppnådde gode resultater under sammenligningstester med dagens metoder.
De endelige evalueringene av systemet viser at systemet fungerer mer effektivt enn dagens metoder. Systemet tilbyr utfyllende og tilstrekkelig informasjon til brukerne, oppfyller brukernes behov svært godt og imøtekommer krav og mål som ble definert ved prosjektstart. Every year about 2 million sheep are let out to graze in outfield pastures in Norway. During the grazing period which lasts for 16 weeks for sheep and goats, the animals roam freely and are free to seek out the best grazing areas. This period is however dangerous for the animals, and numbers from 2019 suggest that 6.5% of lambs and 3.2% of sheep that are let out to graze, never return. There are many reasons for sheep not surviving the grazing season, like illness, environmental factors and predators. Because of this, all farmers who keep sheep in outfield pastures are required to follow up on their animals while they are out grazing. These farmers are entitled to compensation from the government should their livestock be lost to protected predators during the grazing period. These losses must be documented when applying for compoensation from Miljødirektoratet.
Today the registration of events during supervision of sheep is mostly done using pen and paper , and manual methods like spreadsheets or folders are used for collecting and storing the gathered data. The data collected has no set structure and there is no standardised way of generating reports of the completed grazing season for documentation purposes. To simplify the process of registering observations while performing supervision trips, structure the gathered data, improve the flow of information in grazing groups and make the documentation process more effective, a system consisting of a mobile application and a webapplication with a common backend as a sevice solution was developed. This report describes the design, development, testing and evaluation of this system, and the processes accompanying it.
Based on the initial conversations with the domain expert, system requirements and goals were developed at the start of the project period. On the basis of this, conceptual models and flow diagrams were developed which laid the foundation for the design of the first iteration of the system. The system was then run through several usability tests and the user’s points of feedback were implemented. During the development period users wishes for functionality as well as the defined user group for the system were taken into consideration when selecting technology and development of system components. The development period resulted in a fully functioning system that received good feedback from users during the final usability tests and achieved good results during the comparative tests with the methods used today.
The final evaluation of the system show that the system works more effectively than the methods used today, offers extensive and sufficient information to the users, fulfils user needs very well and achieves the requirements and goals that were defined at the start of the project.