Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlrichsen, Gry Olsen
dc.contributor.advisorHøgseth, Harald Bentz
dc.contributor.authorHindenes, Julie
dc.date.accessioned2022-10-11T17:20:02Z
dc.date.available2022-10-11T17:20:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:113334228:33643095
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025447
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en post-kvalitativ studie om tverrfaglige samarbeid som igangsetter, for planlegging og utvikling av et didaktisk design med arkitektur basert på konseptet med åpne oppgaver. Hensikten med studien er å undersøke hvordan profesjonelle læringsfellesskap, på tvers av fagretninger, kan utfylle hverandre i forbindelse med utvikling av et didaktisk design for en elevgruppe på ungdomstrinnet. Oppgaven bygger på følgende problemstilling: «Hvordan kan en A/R/Tografisk tilnærming i et tverrfaglig samarbeid, basert på konseptet åpne oppgaver, bidra til utvikling av et didaktisk design i arkitektur?». Problemstillingen undersøkes gjennom disse forskningsspørsmålene: «På hvilken måte har mitt individuelle skapende arbeid dannet et grunnlag for utarbeidelsen av en prosjektbeskrivelse med arkitektur?», og «Hvordan kan et samarbeid mellom en kunst og håndverkslærer, med kompetanse i matte, naturfag og spesialpedagogikk, og meg som masterstudent i kunst og håndverk, utforske og videreutvikle et didaktisk design?». Masteroppgaven tar utgangpunkt i posthumanisme som vitenskapsteoretisk posisjonering, med A/R/Tografi som utvalgt metodologi. Gjennom A/R/Tografisk undersøkelse har jeg hatt mulighet til å generere empiri gjennom tre identiteter: som kunstner, forsker og lærer. Det didaktiske aspektet har fått en sentral rolle i denne oppgaven, noe som har bidratt til valget om å inkludere en lærer som medforsker i studien. Sammen med læreren og alene, har forskningsmaterialet blitt generert gjennom utviklingsarbeid, flersanselige samtaler og kunstneriske multimodale uttrykk. Jeg har skapt en prosjektbeskrivelse i møte med ikke-menneskelige materialer, som har dannet grunnlaget for utviklingen av det didaktiske designet med læreren. I vårt profesjonelle læringsfellesskap har vi utvekslet ord og kroppsspråk, samtidig som vi har berørt og blitt berørt av materialene, diskurser og hverandres kropper. I arbeidet med denne studien, har jeg laget visualiseringer som illustrasjoner og video, for å kaste nytt lys på datamaterialet. Både mitt skapende arbeid, og utviklingen av det didaktiske designet med læreren, analyseres ved bruk av det posthumanistiske verktøyet diffraktiv analyse. I drøftingen går jeg inn på jeg hvordan mitt eget skapende arbeid har fungert som en igangsetter for det didaktiske designet. Videre i drøftingen zoomer jeg ut og kaster lys på hvordan både kunst og håndverk, matte og naturfag, med innspill av spesialpedagogikk, har hatt en innvirkning i det didaktiske designet. Gjennom utarbeidelsen av denne oppgaven, har jeg tro på at studien kan belyse hvordan profesjonelle læringsfellesskap, på tvers av fagretninger, kan bygge opp under skaperglede, engasjement og utforskertrang for både lærere og elever!
dc.description.abstractThis master thesis is a post-qualitative study on how interdisciplinary collaboration can initiate the planning and development of an architecturally themed didactive design in Arts and Crafts, which is based on the concept of open-ended assignments. The purpose of this thesis is to examine how professional learning communities, across different disciplines, may complement each other in the development of a didactic design for a group of pupils on the lower secondary level. The thesis is centered around the following question: “How can an A/R/Tographical approach in an interdisciplinary collaboration, built on the concept of open-ended assignments, contribute to the development of a didactic design based on architecture?”. This question is furthered examined through these two research questions: “In what way has my individual creative work formed a basis for the preparation of a project description with architecture?”, and “How can a collaboration between an Arts and Craft teacher, with expertise in Math, Science and Special Education, and me, a master student in Arts & Crafts, explore and further develop a didactic design?”. The scientific theoretical position of this master thesis is posthuman, with A/R/Tography as the selected methodology. Through the A/R/Tographic examination, I have had the opportunity to generate empirical data through three identities: as an artist, researcher and teacher. The didactic aspect had been given a central role in this thesis. This has contributed to the choice to include a teacher as co-researcher in the study. Together with the teacher and by working alone, the research material has been generated through development(al) work, multi-sensory conversations, and artistic multimodal expressions. I started by creating a project description through the intra-acting with non-human materials, which formed the basis for the further development of the didactic design with the teacher, which was shared with the pupils. In our professional learning community, we have communicated through the exchanging of word and body language. Simultaneously, we have touched and have been touched by the materials, discourses, and each other´s bodies. In work on this study, I have made visualizations such as illustrations and video to shed new light on the data material. Both my creative work, and the development of the didactic design with the teacher, are analyzed using the post humanistic tool, diffractive analysis. In the discussion part of the thesis, I try to investigate how my own creative work has functioned as a generator towards the didactic design. Additionally, I have zoomed out and attempted to shed light on how both Arts and Crafts, Math and Science, with input from special education, have had an impact on the didactic design. Through the preparations of this thesis, I believe that the study can give insight into how professional learning communities, across disciplines, can encourage creative joy, commitment, and the urge to explore both teacher and students!
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKunst og håndverk i møte med matte, naturfag og spesialpedagogikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel