Facilitating for Improvement of Teamwork Skills in Software Engineering Education
Abstract
En kontinuerlig utfordring i dagens utdanningssystem er å minske gapet mellom det som undervises i dataingeniørutdanning, og det arbeidsgivere ser etter når de ansetter. Studenter må utvikle ferdighetene og kunnskapene som arbeidsgivere søker når de ansetter, og rekrutterer dataingeniører. I den raskt skiftende og konkurransedyktige programvareindustrien har teamarbeidsferdigheter blitt nødvendige å besitte. Tidligere litteratur har understreket behovet for tilrettelegging fra veiledere for å kunne utvikle riktige teamarbeidsferdigheter. Helt siden det svenske selskapet Spotify hadde suksess med inkorporeringen av smidige coach’er, har interessen for rollen bare økt. Til tross for at det er en rolle av interesse, er det mangel på empirisk bevis om smidig coaching og veiledning i dataingeniørutdanning. Denne studien undersøker hvordan veiledere i dataingeniørutdanningen kan bidra til å forbedre studentenes teamarbeidsferdigheter gjennom prosjektbastert læring. Oppgaven er basert på et casestudie og resultatene har blitt analysert etter en kvalitativ metode. Resultatene i denne masteroppgaven er basert på observasjoner og intervjuer som er gjennomført underveis i et programvareutviklings-kurs ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Studentene ble satt i tverrfaglige team på 6-8 personer og deltok i et smidig programvareutviklingsprosjekt ved bruk av Scrum og XP, med ulike teambaserte leveranser, presentasjoner og demoer. Basert på det samlede materialet konkluderer denne studien med at ved å bli mer involvert og bevisst på utfordringene som et team møter under utviklingsprosessen, kan veiledere bidra med å forbedre teamarbeidsferdigheter, som kommunikasjon, samarbeid og ledelse. A continuous challenge in today’s educational system is closing the gap between what is taught in software engineering education and what employers look for when they hire. Students need to develop the skills and knowledge that employers seek when hiring and recruiting software engineers. In the rapidly changing and competitive software industry, teamwork skills have become a more than just nice to have. Earlier literature has emphasized the need for some scaffolding from facilitators to be able to develop proper teamwork skills. Ever since the Swedish based company Spotify had success with the incorporation of agile coaches the interest in the role has only increased. Despite it being a role of interest, there is a lack of empirical knowledge about agile coaching and facilitation in software engineering education. This study aims to investigate how facilitators in software engineering education can contribute to improve students’ teamwork skills through project-based learning. The thesis is based on an exploratory case study were the results have been analyzed by a qualitative approach. The results in this master's thesis are based on observations and interviews conducted during an undergraduate software engineering course at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). Students were put in interdisciplinary teams of 6-8 people and were required to participate in an agile software development project using Scrum and XP, with various team-based deliverables, presentations, and demos. Based on the collected material, this thesis concludes that by becoming more involved and aware of the challenges teams face during the development process, the facilitator can contribute to improve teamwork skills such as communication, collaboration, and leadership.