• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cooling of high power density electric machines

Anvik, Oscar
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3024772
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for energi og prosessteknikk [4012]
Description
Full text not available
Abstract
Luftfartsindustrien bidrar med omtrent 4-5% av total drivhusgassutslipp. En overgang

til elektriske fremdriftsmetoder kan bidra til å redusere utslipp, men gir flere utfordringer

rundt termisk adferd. I denne oppgaven ble det utført CFD simulasjon for å analysere

luftstrømmen i luftgapet mellom rotor og stator ved varierende høyder, rotor hastighet og

aksiell strømning. Tilstedeværelsen av Taylor-virvler viste seg å ha stor innvirkning på

varmeoverføringsraten og ville gi mer kjøling enn strømning uten virvler. Økning i rotorhastigheten gir økt strømningshastighet i virvlene, som igjen gir mer varmeoverføring.

En konsekvens av den kvadratiske formen til virvler mellom to overflater er at et mindre luftgap vil gi flere virvler, dette fører til høyere varmeoverføring for mindre luftgap over større

gap. Tilførselen av en aksiell luftstrøm vil ødelegge Taylor-virvler som, avhengig av høyden

pp luftgapet, kan redusere varmeoverføringsraten. Generelt vil en økt aksiell luftstrøm øke

varmeoverføringsraten betydelig. En overflate-til-overflatestråling-simulering ble utført og

viste at strålingsvarmeoverføring kan være opp til 22% av den totale varmeoverføringen.

Strålingen er størst for små luftgap, med en sterkt synkende trend ved økning av luftgapshøyde.
 
The aviation industry accounts for about 4-5 % of the total global greenhouse gas emissions. A transition to electrical propulsion methods can greatly reduce emissions, however

provides several challenges regarding thermal behaviour. In this thesis a CFD simulation

was performed to analyse the air flow in the air gap with varying heights, rotor speeds

and axial flow. The existence of Taylor vortices was found to impact the heat transfer rate

significantly and provide better cooling than flow with no vortices. Increasing the rotor

speed will increase the flow velocity of the Taylor vortices and lead to greater heat transfer.

A consequence of the square nature of vortices between two surfaces is that small air gaps

produce a higher number of vortices than larger gaps, this leads to an increased heat transfer

rate for smaller air gaps over larger gaps. Adding an axial air flow leads to the destruction

of Taylor vortices which, depending on the air gap height, can decrease the heat transfer

rate. Generally though, an increase in axial velocity yields from a cold inlet will increase the

heat transfer rate significantly. A surface to surface radiation simulation was also performed

and the radiative heat transfer rate can consist of up to 22 % of the total heat transfer rate

leaving the rotor and is largest for small air gaps, decreasing significantly with increasing

gap height.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit