Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.advisorPrasolova-Førland, Ekaterina
dc.contributor.authorJohansen, Aleksander.
dc.contributor.authorJohansen, Eivind Alfsvåg.
dc.date.accessioned2022-10-07T17:31:29Z
dc.date.available2022-10-07T17:31:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112046434:23110099
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024697
dc.description.abstractArbeidsledigheten økte under Covid-19 pandemien, og det oppsto behov for å finne tiltak for å endre denne utviklingen. Virtuell Virkelighet (VR) har blitt mer tilgjengelig og anvendelig de siste ti-årene. Teknologien har fått nye bruksområder, også som virkemiddel for læring i tillegg til underholdning. Ikke minst er bruksområdene knyttet til læring vesentlig, fordi det åpner for nye og mer engasjerende måter å motta informasjon på. Å måtte basere seg utelukkende på skrevne beskrivelser vil ofte ikke være interessant nok for unge jobbsøkere når de skal velge hvilken vei de vil gå. «Immersive Job Taste» er et konsept som søker å styrke og motivere unge jobbsøkere i deres valg, ved bruk av VR. Mange VR-opplevelser er blitt laget for «Immersive Job Taste», med utgangspunkt i ulike yrker. Denne oppgaven har laget en VR-applikasjon basert på tømreryrket. I den forbindelse er det gjennomført en kasusstudie der målet var å forbedre brukervennligheten til «Immersive Job Taste» applikasjoner. Med SUS-skår og observasjoner, har tømrerapplikasjonen blitt utviklet og testet mellom iterasjoner med økende SUS-skår.
dc.description.abstractUnemployment rates have risen in the past few years due to the COVID-19 pandemic. Therefore, some solutions should be found to mitigate this trend. Virtual reality (VR) has seen a lot of prominence in recent decades, which provides new ways for entertainment and learning. The latter is especially useful in these times since it allows for a more engaging way for youth to learn and retrieve information. Information about different professions can often be vague or not descriptive enough. Relying entirely on text-based descriptions is usually not encouraging enough for young jobseekers when choosing what to pursue. Immersive Job Taste is a concept that seeks to empower and motivate young jobseekers with VR. Many VR experiences have been created for Immersive Job Taste, all with different occupations as a focus. This thesis has created a VR application based on the carpenter occupation and executed a case study to investigate usability in previous Immersive Job Taste applications. The focus of this thesis is how to improve the usability of the Immersive Job Taste applications. With SUS scores and observations, the carpenter application has been developed and tested between iterations with increasing SUS scores. SUS has been used to evaluate the VR application as it is a quick, reliable, and well-established way to test a system's usability.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEnhancing System Usability for Immersive Job Taste with CarpenterVR
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel