Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWang, Alf Inge
dc.contributor.authorDahl, Turid Cecilie
dc.contributor.authorMyrstad, Ivar Nordvik
dc.date.accessioned2022-10-07T17:31:04Z
dc.date.available2022-10-07T17:31:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112046434:26529715
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024686
dc.description.abstractDenne masteroppgaven sitt formål er å lage og evaluere et nytt treningsspill som skal bidra til å øke det fysiske aktivitetsnivået i befolkningen. Treningsspill er videospill som krever fysisk aktivitet for å spilles. De kan bidra til å skape treningsglede og motivasjon fordi de kombinerer underholdningen fra tradisjonelle spill med fysisk anstrengelse. Verden står ovenfor et globalt helseproblem skapt av inaktivitet, noe treningsspill kan bidra til å løse. For at et treningsspill skal ha en påvirkningskraft er det nødt til å gi en treningseffekt samtidig som det er underholdende å spille, noe som kan være vanskelig å oppnå. For å tilegne oss nok kunnskap til å løse dette har vi gjennomført en litteraturstudie på treningsspill, spillsjangre, teorier for å lage underholdende spill, teknologier for å spore fysisk aktivitet og ulike treningsformer. Resultatet av studien er Space Space Revolution, et plattformspill for to spillere som spilles med dansematter. For å teste spillet hadde vi først en alfatest med få brukere og en betatest på Norwegian Game Awards (NGA) der 30 spillere ga tilbakemeldinger. Deretter utførte vi et eksperiment med 47 deltakere som spilte sammen i par. Eksperimentet samlet inn data for å evaluere spillets evne til å gi fysisk aktivitet, fornøyelse, engasjement og motivasjon til å fortsette å spille. I tillegg ble det samlet data om spillets design og utfordringer. Både kvantitative og kvalitative data ble samlet inn gjennom observasjon, spørreskjema, intervju, spilldata og pulsmåling. Resultatene var svært positive for alle evalueringskriteriene, og spillet gir moderat til høy fysisk aktivitet. Å spille sammen i par var en faktor som bidro til mye glede, engasjement og motivasjon, men enkelte deltakere hadde utfordringer med å forstå og lære seg de uvante spillkontrollerne. Resultatene indikerer at Space Space Revolution er et vellykket treningsspill der både underholdnings- og aktivitetsnivået er høyt. Fremtidig forskning bør se på løsninger for å gjøre kontrollerne mer brukervennlig samt øke motivasjonen for å spille spillet jevnlig.
dc.description.abstractThis master’s thesis aims to create and evaluate a new exergame for the purpose of assisting in increasing the general public’s physical activity level. Exergames are video games that focus on making their players physically active. They are significant for generating exercise motivation because they combine the enjoyment of traditional video games with physical exertion, which can positively impact the global physical inactivity problem that causes obesity and cardiovascular diseases. However, designing and creating a successful exergame can be difficult, as it needs to be entertaining and have a high enough physical intensity to be impactful. To address this, we conducted a literature study on the exergame field, game genres, game enjoyment theories, movement tracking technology, and physical activity to gain the required knowledge. This knowledge was used to create the game concept named Space Space Revolution, which is a multiplayer platformer that uses dance pads as controllers, requiring players to use their feet when playing. Next, we implemented a prototype to be used in experiments. Before the experiment testing, the game underwent alpha testing with a few external users and a beta test on the Norwegian Game Awards (NGA), where players could voluntarily answer a questionnaire after trying the game (n=30). The final experiment had 47 participants play together in pairs, and it gathered data for evaluating the game regarding physical activity, enjoyment, motivation to continue playing, engagement, game design, and challenges. We collected and analyzed quantitative and qualitative data from observations, questionnaires, interviews, game-generated data, and heart rate monitoring. We found the results to be very positive for all evaluation themes, and the game provided moderate to high-intensity physical exertion. Most notably, being able to play together with another person was crucial for enjoyment, motivation, and engagement. However, some players had difficulty understanding and learning the unconventional controllers. The results indicate that Space Space Revolution can be considered a successful exergame since both the entertainment and physical activity level were high. Future research should explore ways to reduce control issues and increase long-term motivation to continue playing.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSpace Space Revolution - Using Dance Pads in a New Exergame to Promote Physical Exertion
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel