Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRoll, Erling
dc.contributor.authorRamm, Thomas Iversen
dc.date.accessioned2022-10-07T17:30:42Z
dc.date.available2022-10-07T17:30:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112296943:32197441
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024674
dc.description.abstractDigitale plattformer finnes overalt rundt oss. De tilbyr tjenester som mange bruker daglig. Konkurranse, brukerbehov og et plattformøkosystem i stadig endring tydeligjør verdien av tjenesteinnovasjon. Det finnes et mangfold av forskjellige designrammeverk og teknikker som brukes for å utføre denne innovasjonen. Design science er nødvendig mer enn noen gang ettersom problemer i tjenesteinnovasjon utforskes i stadig nye miljøer. Å bruke velkjente og utprøvde metoder på eksisterende designrammeverk kan forbedre deres evne til å takle kompleksiteten til problemene som digitale plattformøkosystemer presenterer. Data science er et modent felt og tilbyr metoder som synergi godt med datagenereringen digitale plattformer kan tilby. Målet med dette studiet er å gi innsikt i hvordan digitale transaksjonsplattformer utfører tjenesteinnovasjon gjennom design science. Det praktiske målet med denne studien er å se etter sammenheng mellom brukervalg av påloggingsløsning og betalingsalternativ i en nettbutikk. Nettbutikken fungerer som designgjennstanden og målet for designrammeverket for design science. Data science testes som et verktøy for å utføre evaluering av designgjennstanden i designrammeverket ved å samle inn kvantitative data om bruken av komponentene i appen. I tillegg brukes kvalitative data fra spørreskjemaer til identifisere relevans og bekrefte funn av dataanalyse.
dc.description.abstractDigital platforms are found everywhere around us. They provide services which many use on a daily basis. Competition, user needs and an ever-changing platform ecosystem makes the importance of service innovation abundantly clear. There exists a plethora of different design frameworks and techniques utilized to perform this innovation. Design science is needed more than ever as the problems of service innovation become more diverse and expand and create new environments. Applying rigorous methods to existing design frameworks can enhance their ability to tackle the complexity of the problems which digital platform ecosystems present. Data science is a mature field and provides rigorous methods which synergises well with the data generation digital platforms can provide. The aim of this study is to provide insight into how digital transaction platforms perform service innovation through design science. The practical goal of this study is to look for correlation and possible synergies between user choice of sign-in solution and payment option in an eCommerce store environment. The eCommerce store acts as the artifact and the target of the design science research framework. Data science is tested as a tool for performing evaluation of the artifact in the design science research framework by gathering quantitative data on the use of the app components. Supplemental qualitative data from questionnaires will identify relevance and confirm findings of data analysis.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHow sign-in solutions and payment options impact the customer journey and dropout rate in eCommerce
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel