Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjersvik, Reidar
dc.contributor.authorBakland, Eirik
dc.date.accessioned2022-10-07T17:19:50Z
dc.date.available2022-10-07T17:19:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:117755407:48291181
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024600
dc.description.abstractDenne oppgaven har hatt som formål å undersøke hvordan et eiendomsmeglerkontor eller et eiendomsmeglerselskap fysisk kan organisere seg. I en bransje og et marked som stadig er i endring og utvikling, var det derfor ønskelig å se på hvordan kontorene i dag er utformet og hvilke ulike konsepter som kan benyttes. Det har videre vært et søkelys på å undersøke hvordan pandemien (COVID-19) har påvirket arbeidshverdagen blant eiendomsmeglere, bruk av hjemmekontor og arealbehovet i den forbindelse. Pandemien har for mange bedrifter også fremskyndet digitale prosesser og metoder å jobbe på, i tillegg til at arena for kundekontakt har endret seg. Spørsmålet blir derfor hvordan man skal imøtekommende denne endringen på en best mulig måte. For å belyse dette temaet har følgende problemstillingen blitt valgt: Hvordan kan et eiendomsmeglerkontor eller eiendomsmeglerselskap fysisk organisere seg på en best mulig måte? For å besvare problemstillingen, har det både blitt benyttet en kvalitativ og kvantitativ tilnærming. Det ble gjennomført en spørreundersøkelse, der 53 eiendomsmeglere deltok. Det ble i tillegg gjennomført intervju med tre aktører innenfor bransjen, som alle i løpet av de to siste året har byttet kontor og gjennomført større organisatoriske endringer. Disse tre aktørene har også valgt ulike konsepter, som har vært nyttig for å belyse ulike metoder et kontor kan organiseres. Sentralt i denne prosessen har vært en vurdering av dagens situasjon og kvaliteter ved dagens kontor, som har blitt sammenliknet med en ønsket situasjon blant deltakerne. Dette har blitt brukt til å danne et grunnlag for ulike konsepter og metoder kontoret kan organiseres. Alle deltakerne har også arbeidet på et kontor lokalisert innenfor Oslo kommune. Formålet med dette var å få sammenliknbare funn fra både spørreundersøkelsen og intervjuene, ettersom alle har hatt de samme (kommunale) restriksjonene med blant annet påbud om hjemmekontor. Funnene i undersøkelsene viser at generelt så er dette en bransje der de ansatte trives godt. Allikevel ser vi at det er enkelte kvaliteter ved kontoret som har blitt vurdert lavt og hvor det er områder for forbedring. Vi ser fra resultatene at både støy og inneklima er faktorer som har blitt vurdert dårlig. Videre ser vi også at omtrent halvparten av respondentene syntes det var få stillerom ved dagens kontor, som kan ha en sammenheng med vurderingene av støy og inneklima. De fleste eiendomsmeglere sitter i dag i et helt eller stort sett åpent landskap, men det er en tydelig tendens til at de ansatte ønsker å bevege seg mot en mer lukket løsning. Før pandemien var bruk av hjemmekontor ikke særlig utbredt, men var noe de aller fleste måtte begynne å bruke med de restriksjonene som kom. Det har vært varierende erfaringer, men vi ser at etter pandemien at de aller fleste ønsker å benytte hjemmekontor. Hovedvekten her ønsker å benytte hjemmekontor 1-2 dager uken, og enkelte ønsker også 3-4 dager. Fra andre undersøkelser som har blitt gjennomført, ser vi generelt at hjemmekontoret er noe som er ønskelig å videreføre. Dersom en arbeidsgiver ønsker å imøtekommende disse ønskene og fremstå som en attraktiv arbeidsgiver, kan det derfor være hensikmessig å tilrettelegge for bruk av hjemmekontor. Det skal nevnes i denne sammenheng at det også en stor andel ønsker kun å benytte kontoret som arbeidsplass og vi ser også en tendens blant ledere, at det er ønskelig at de ansatte kommer på kontoret.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to investigate how a real estate agency or a real estate company physically organizes itself. In an industry and a market that is constantly changing, it was therefore desirable to look at how offices are designed today and what different concepts can be used. There has also been a focus on investigating how the pandemic (COVID-19) has affected work among real estate agents, the use of home offices and the need for space on the basis of this. For many companies, the pandemic has also accelerated digital processes and methods of working, in addition to which the arena for customer contact has changed. The question therefore becomes how to accommodate this change in the best possible way. To shed light on this topic, the following issue has been chosen: How can a real estate agency or real estate company physically organize itself in the best possible way? To answer the problem, both a qualitative and a quantitative approach have been used. A survey was conducted, in which 53 real estate agents participated. In addition, interviews were conducted with three players in the industry, all of whom have changed offices during the past two years and made major organizational changes. These three actors have also chosen different concepts, which have been useful for illuminating different methods an office can be organized. Central to this process has been an assessment of the current situation and qualities of the current office, which has been compared with a desired situation among the participants. This has been used to form a basis for various concepts and methods the office can organize. All participants have also worked in an office located within Oslo municipality. The purpose of this was to obtain comparable findings from both the survey and the interviews, as everyone has had the same (municipal) restrictions with, among other things, an order for a home office. The findings of the surveys show that in general this is an industry where employees thrive well. Nevertheless, we see that there are some qualities of the office that have been assessed low and where there are areas for improvement. We see from the results that both noise and indoor climate are factors that have been assessed poorly. Furthermore, we also see that about half of the respondents thought there were few quiet rooms at the current office, which may be related to the assessments of noise and indoor climate. Most real estate agents today work in a completely or largely open landscape, but there is a clear tendency for employees to want to move towards a more closed solution.Before the pandemic, the use of remote work was not very widespread, but was something most people had to start using with the restrictions that came. There have been varying experiences, but we see that after the pandemic that most people want to use remote work moving forward. The main emphasis here is on using remote work 1-2 days a week, and some also want 3-4 days. From other surveys that have been conducted, we generally see that the remote work is something that is desirable to continue. If an employer wishes to meet these wishes and appear as an attractive employer, it may therefore be appropriate to arrange for the use of remote work. It should be mentioned in this context that a large proportion also want to use the office only as a workplace and we also see a trend among managers that it is desirable for employees to come to the office.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKonsepter for organisering av eiendomsmeglerkontorer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel