Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.authorAlmestad, Vilde
dc.date.accessioned2022-10-04T17:22:22Z
dc.date.available2022-10-04T17:22:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112296943:33624042
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023791
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSosiale nettverkssider har blitt mer integrert i livene våre, noe som gjør det lettere å dele data på nett. Å dele data kan muliggjøre forbedringer på nettstedet, men utgjøre en alvorlig personvernrisiko som data misbruk av nettsider, nettkriminelle eller salg til tredjeparter. Mange brukere er ikke klar over disse personvernrisikoene. Historisk sett har kvinner hatt mindre IT-erfaring enn menn, noe som gjør dem mindre oppmerksomme på tiltak som beskytter personvernet deres. Derfor er det viktig å bevisstgjøre kvinner om tiltak som forhindrer at personopplysninger havner i hendene på institusjoner. Denne masteroppgaven har som mål å redusere kjønnsgapet i personvern ved å designe et serious game som øker unge kvinners bevissthet om personvern. Et sett med læringsmål er utarbeidet basert på faktorer som bidrar til kvinners lavere personvernnivå. I tillegg har tidligere forskning identifisert et sett med fordelaktige spillelementer ved utformingen av en serious game som øker personvernbevisstheten og appellerer til unge kvinner. I tillegg er serious game SafeKeepr designet, testet og evaluert for å øke bevisstheten om personverntiltak. SafeKeepr består av to komponenter, en personlighetsquiz og et eventyrspill. På denne måten gir SafeKeepr en teoretisk og praktisk tilnærming til spørsmålene om personvernrisiko og personvern beskyttende tiltak. Gjennom flere iterasjoner har SafeKeepr blitt testet og evaluert av en spillekspert og målgruppen. Resultatene av denne masteroppgaven presenterer potensialet til å utvikle et serious game som har som mål å øke bevisstheten om personverntiltak for kvinnelige studenter. SafeKeepr ble designet, testet og evaluert, og avslørte et sett med læringsmål og spillelementer som ble ansett som passende. Likevel uttalte spilleksperten at det var viktig å tydeliggjøre læringsmålene enda mer i SafeKeepr. Videre viser resultatene også til spillelementer som har fungert godt for å generere engasjement og øke bevisstheten om personvern. Ekte-hendelser, gjentatt kunnskap og forklaringer avsløres for å engasjere og lære spillerne mest. Selv om SafeKeepr hadde som mål å gjøre spilleren bevisst på personverntiltak, kan funnene i denne masteroppgaven vurderes ved utvikling av serious game med andre emner.
dc.description.abstractSocial networking sites have become more integrated into our lives, making it easier to disclose data online. Disclosing data can enable popular site enhancements yet pose serious privacy risks such as data misuse by websites, cybercriminals, or selling to third-parties. Many users are not aware of these privacy risks. Historically, women have had less IT experience than men, making them less aware of measures protecting their privacy. Therefore, it is essential to make women aware of measure that keeps personal data from ending up in the hands of institutions. This master’s thesis aims to reduce the gender gap in privacy protection by designing a serious game that raises privacy protection awareness for young women. A set of learning goals is developed by examining previous research on the factors contributing to women's lower privacy protection levels. In addition, previous research identified a set of beneficial game elements when designing a SG that raises privacy awareness and appeals to young women. Furthermore, the serious game SafeKeepr has been designed, tested, and evaluated to raise awareness of privacy protective measures. SafeKeepr consists of two components, a personality quiz, and an adventure game. In this way, SafeKeepr gives a theoretical and practical approach to the issues of privacy risk and privacy protective measures. Through multiple iterations, SafeKeepr has been tested and evaluated by a game expert and the target group. The results of this master's thesis present the potential to develop a serious game that aims to raise awareness of privacy protective measures for female students. The serious game SafeKeepr was designed, tested, and evaluated, revealing a set of learning goals and game elements that were regarded as appropriate. Nevertheless, the game expert stated that it was important to clarify the learning goals in SafeKeepr. Furthermore, the results also refer to game elements that have worked well to generate engagement and raise privacy protection awareness. Real-life scenarios, repetitive knowledge, and explanations are revealed to engage and educate the players the most. Even though SafeKeepr aimed to make the player aware of privacy protective measures, the findings of this master's thesis can be regarded when developing serious games with other topics.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSafeKeepr: A Serious Game to Raise Womens’ Awareness of Privacy Protective Measures
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel