Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVie, Ola Edvin
dc.contributor.authorKjønningsberg, Håvard André
dc.date.accessioned2022-10-04T17:21:02Z
dc.date.available2022-10-04T17:21:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116381271:116549633
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023740
dc.description.abstractStudien er en singel casestudie av en norsk teknologibedrift. Formålet med studien, har vært å beskrive nødvendig kompetansesammensetting hos prosjektlederen av tekniske leveranseprosjekter, og hvordan denne påvirker utøvelsen av jobben som prosjektleder. Det etableres tidlig to grupper kompetanse, der teknisk kompetanse og kompetanse innenfor profesjonell ledelse står sentralt, og det avdekkes videre fordeler og ulemper med de to kompetansegruppene når empiriske data fra kvalitativ forskning analyseres. Funnene fra studien viser at det kan oppstå et vesentlig kompetansegap mellom prosjektledere med bakgrunn i profesjonell ledelse og tekniske eksperter i prosjektet. Det presenteres videre tiltak for å tette dette kompetansegapet i tilstrekkelig grad. Videre avdekkes det at involvering av tekniske eksperter i beslutningsprosesser kan være nyttig, og fungere som en god arena for læring mellom prosjektleder og tekniske eksperter. Samtidig vil dette bidra til å bygge tillitt og samhold mellom medlemmer i prosjektet, samt at kvaliteten på beslutningene øker når flere involveres.
dc.description.abstractThe study is a single case study of a Norwegian technology company. The purpose of the study has been to describe the necessary competence composition of the project manager of technical delivery projects, and how this affects the performance of the job as project manager. Two groups of competence are established at an early stage, where technical competence and competence within professional management are central, and further advantages and disadvantages of the two competence groups are revealed when empirical data from qualitative research are analyzed. The findings from the study show that there may be a significant competence gap between project managers with a background in professional management and technical experts in the project. Further measures are presented to close this competence gap to a sufficient degree. Furthermore, it is revealed that the involvement of technical experts in decision-making processes can be useful, and function as a good arena for learning between project manager and technical experts. At the same time, this will help to build trust and unity between members of the project and increase quality of the decisions when more people are involved.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBedriften vår er en teknologibedrift!
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel