• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bedriften vår er en teknologibedrift!

Kjønningsberg, Håvard André
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:116381271:116549633.pdf (7.517Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3023740
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse [3452]
Abstract
Studien er en singel casestudie av en norsk teknologibedrift. Formålet med studien, har vært å beskrive nødvendig kompetansesammensetting hos prosjektlederen av tekniske leveranseprosjekter, og hvordan denne påvirker utøvelsen av jobben som prosjektleder.

Det etableres tidlig to grupper kompetanse, der teknisk kompetanse og kompetanse innenfor profesjonell ledelse står sentralt, og det avdekkes videre fordeler og ulemper med de to kompetansegruppene når empiriske data fra kvalitativ forskning analyseres. Funnene fra studien viser at det kan oppstå et vesentlig kompetansegap mellom prosjektledere med bakgrunn i profesjonell ledelse og tekniske eksperter i prosjektet. Det presenteres videre tiltak for å tette dette kompetansegapet i tilstrekkelig grad. Videre avdekkes det at involvering av tekniske eksperter i beslutningsprosesser kan være nyttig, og fungere som en god arena for læring mellom prosjektleder og tekniske eksperter. Samtidig vil dette bidra til å bygge tillitt og samhold mellom medlemmer i prosjektet, samt at kvaliteten på beslutningene øker når flere involveres.
 
The study is a single case study of a Norwegian technology company. The purpose of the study has been to describe the necessary competence composition of the project manager of technical delivery projects, and how this affects the performance of the job as project manager.

Two groups of competence are established at an early stage, where technical competence and competence within professional management are central, and further advantages and disadvantages of the two competence groups are revealed when empirical data from qualitative research are analyzed. The findings from the study show that there may be a significant competence gap between project managers with a background in professional management and technical experts in the project. Further measures are presented to close this competence gap to a sufficient degree. Furthermore, it is revealed that the involvement of technical experts in decision-making processes can be useful, and function as a good arena for learning between project manager and technical experts. At the same time, this will help to build trust and unity

between members of the project and increase quality of the decisions when more people are involved.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit